- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Nauczanie społeczne Koscioła a europejskie instytucje prawne i ustrojowe 2200-1S194-OG
1. Katolicka Nauka Społeczna: natura, cel i funkcja magisterium w kwestiach społecznych?
2. Człowiek i społeczeństwo: chrześcijańska antropologia, jej biblijne i filozoficzne uwarunkowania, jej relacje z nowoczesnymi sposobami pojmowania człowieka.
3. Zasady 'dobra wspólnego' i 'solidarności': ich antropologiczna proweniencja i sposób w jaki pojęcia te recypowały nowoczesne rozwiązania ustrojowe.
4. Władza w świetle magisterium Kościoła. Jej pochodzenie, natura, przeznaczenie i granice. Relacja między pojmowaniem władzy na gruncie magisterium i na gruncie nowoczesnej kultury intelektualnej.
5. Wolność w magisterium Kościoła: relacja między ujęciami schyłku XIX i schyłku XX wieku oraz stosunek do nowoczesnego pojmowania wolności.
5. O używaniu rzeczy: własność w nauczaniu kościoła w kontekście nowoczesnej jej konceptualizacji.
6. Nauczanie Leona XIII wobec wyzwań społeczeństwa industrialnego i nowoczesnej kultury intelektualnej.
7. Jubileuszowe encykliki inspirowane przez Rerum novarum.
8. Inne wypowiedzi magisterium społecznego oraz nowe perspektywy wytyczone przez Populorum progresio.
9. Równość - demokracja i chrześcijańska demokracja w nauczaniu Kościoła.
12. Państwo i jego ustrój, zasada pomocniczości i różne jej sposoby pojmowania.
13. Kwestia ekologiczna na gruncie nauczania społecznego Kościoła.
14. Inne problemy aktualne.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student, który uzyskał zaliczenie z tego przedmiotu:
- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat nauczania społecznego Kościoła Katolickiego, jego uwarunkowań teologicznych i filozoficznych, historycznego rozwoju, relacji z różnymi ideologiami społeczno-politycznymi.
- ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych i historycznych (doktryny polityczno-prawne i ich historia);
- ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o charakterze problemów społecznych ich ideowych uwarunkowaniach oraz roli nauk prawnych w ich regulowaniu;
-ma pogłębioną wiedzę o roli nauczania społecznego Kościoła dla określonych konstrukcji prawniczych, które może w ten sposób lepiej rozumieć dostrzegając wewnętrzne powiązania poszczególnych elementów systemu prawnego dostrzegając też paralele i zależności z prawem unijnym;
- lepiej rozumie terminologię prawną i konstrukcje inspirowane nauczaniem społecznym Kościoła również te, które regulują system władzy w Polsce (zas. dobra wspólnego, pomocniczości itp);
- potrafi określić sposób postrzegania określonych zagadnień społecznych z perspektywy nauczania społecznego Kościoła oraz głębsze przyczyny zajmowania takiego stanowiska.
- dostrzega związki między zjawiskami prawnymi a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi, zwłaszcza problematyką wiary i religijnością społeczeństwa;
- zdobyta wiedza pozwala mu lepiej rozumieć dylematy prawne i społeczne oraz sprawy niejednoznaczne i ułatwia samodzielne identyfikowanie możliwych rozwiązań przy uwzględnieniu obowiązujących norm etycznych;
- rozumie i potrafi dokonać samodzielnej analizy przyczyn i przebiegu zmian zachodzących w prawie; poddaje merytorycznej ocenie zarówno poszczególne regulacje jak i metody regulacji życia społecznego;
- ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności;
- rozumie znaczenie norm etycznych w wykonywaniu swoich zadań zawodowych;
- potrafi przewidywać skutki społeczne swoich działań uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne projektów społecznych;
- jest elastyczny w postrzeganiu rzeczywistości i potrafi ze zrozumieniem odnosić się do innych postaw.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu sprawdzającego wiadomości objęte treścią wykładu. Test ma postać wyświetlanych (slajdy ppp) twierdzeń z podstawowymi informacjami z zakresu nauczania społecznego Kościoła, które obawiane były podczas wykładów. Student musi uzupełnić brakujące w tych zdaniach wyrazy i związki frazeologiczne, które student zapisuje w czasie wyświetlania konkretnego slajdu.
Do zaliczenia uprawnia zdobycie połowy punktów. W przypadku 3 nieobecności próg zaliczalności poniesiony zostaje do 60% zaś każda kolejna nieobecność oznacza karne odjęcie jednego punktu od uzyskanych z testu. Powód nieobecności, poza sytuacjami całkowicie (!) wyjątkowymi, jest nieistotny (proszę nie przynosić zwolnień lekarskich).
Literatura
wybory tekstów na zajęcia dostępne pod adresem www.chomikuj.pl/kns
Notatki z zajęć (!)
Dla chętnych:
1. Encykliki papieskie, inne dokumenty Kościoła.
2. J. MAJKA, Katolicka Nauka Społeczna. Warszawa 1988.
4. Rada iustitia et pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005.
5. Słownik Katolickiej Nauki Społecznej, red. W. Piwowarski, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: