Filozofia prawa - IV rok 2200-1DPP048A
Seminarium będzie zorientowane wobec następujących tematów, które mogą w niektórych przypadkach być omawiane na więcej niż jednych zajęciach:
a) Przyczynowa i historyczna koncepcja referencji
b) Semantyka sytuacyjna
c) Realistyczne i anty-realistyczne podejścia do kwestii sensu i referencji
d) Koncepcja wielokrotnych ugruntowań
e) Koncepcja funkcji właściwej (proper function)
f) Charakter języka prawnego i prawniczego
g) Przedmiot referencji języka prawnego
h) Rola intencji w identyfikacji znaczenia w języku prawnym
i) Użycie języka prawniczego i jego wpływ na język prawny
j) Statyczne i dynamiczne koncepcje wykładni a dorośle współczesnej filozofii języka
k) Struktura i charakter reguł prawnych jako wyrażeń językowych
l) Podział pracy językowej a wspólnota prawników i jej relacja do społeczeństwa
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student powinien:
- znać dogłębnie wybrane elementy dorobku polskiej i światowej filozofii języka
- znać tło teoretyczne i filozoficzne wskazanych koncepcji filozoficznoprawnych
- umieć identyfikować obszary z zakresu filozofii prawa, w których istnieje potrzeba zastosowania koncepcji filozoficznojęzykowych
- potrafić zaaplikować poznane koncepcje do rozwiązania konkretnego zagadnienia szczegółowego (praktycznego)
- umieć stosować interdyscyplinarne podejście w analizie prawniczej, w wykładni i stosowaniu prawa.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania obejmują zarówno znajomość zagadnień prezentowanych w trakcie seminarium, staranność w przygotowywaniu się do kolejnych spotkań, a także umiejętność samodzielnego formułowania poglądów oraz precyzyjnego ich uzasadniania oraz podważania argumentów przeciwnych
Literatura
1. S. Kripke, Nazywanie i konieczność
2. H. Putnam, O znaczeniu wyrazu „znaczenie”
3. M. Devitt, Designation,
4. R. Millikan, Language, Thought and Other Biological Categories
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: