Psychologia pracy i organizacji 2103-ORP-L-D3PPIO
W ramach psychologii pracy i organizacji będą omawiane następujące zagadnienia:
1. Historia i obszary zainteresowań psychologii pracy i organizacji.
2. Metody i techniki badawcze w psychologii pracy i organizacji.
3. Możliwości i ograniczenia człowieka w środowisku pracy. Procesy poznawcze, percepcja i błędy poznawcze. Stereotypy w miejscu pracy. Organizacyjne koszty uprzedzeń i dyskryminacji. Znaczenie pracy w życiu człowieka.
4. Analiza pracy. Cele badania pracy, narzędzia do analizy pracy, trafność analizy pracy.
5. Dobór i ocena pracowników. Rekrutacja i selekcja. Diagnoza psychologiczna w psychologii pracy.
6. Kompetencje jako podstawa polityki personalnej. Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy.
7. Rozwój zawodowy pracowników. Ocena pracy. Szkolenia.
8. Motywacja do pracy. Systemy motywacyjne i rozwojowe.
9. Satysfakcja z pracy. Przegląd teorii i badań. Pomiar jakości życia w pracy. Równowaga między życiem a pracą - work-life balance.
10. Ergonomia i architektura miejsca pracy. Psychologia inżynieryjna.
11. Komunikacja w organizacji. Rozpoznawanie i eliminowanie przyczyn zakłóceń relacji interpersonalnych w sytuacji pracy. Narzędzia komunikacji w organizacji i ich efektywność.
12. Konflikty i sposoby ich rozwiązywania.
13. Struktura, rozwój i zmiana w organizacji. Kształtowanie się organizacji. Modele zarządzania procesem zmiany w organizacji.
14. Kierowanie i przywództwo w organizacjach. Pojęcia przywództwa, władzy i kierowania. Wybrane teorie.
15. Kultura organizacyjna. Klimat organizacji. Typologie kultur organizacyjnych. Sposoby badania klimatu i kultury organizacyjnej.
16. Postawy i zachowania organizacyjne. Dysfunkcje i patologie w organizacjach. Przemoc w miejscu pracy, mobbing, pracoholizm, dyskryminacja.
17. Stres w pracy i wypalenie zawodowe. Przeciwdziałanie psychologicznemu obciążeniu pracą.
W cyklu 2023Z:
W ramach przedmiotu psychologia pracy i organizacji będą omawiane następujące zagadnienia: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę na temat:
- obszarów zainteresowań psychologii organizacji i pracy;
- czynników związanych z dopasowaniem człowieka do pracy i satysfakcją z pracy;
- doboru i rozwoju zawodowego pracowników, systemów motywacyjnych,
- ergonomii miejsca pracy;
- specyfiki funkcjonowania organizacji - komunikacji w organizacji, rozwiązywania konfliktów, kultury i klimatu organizacji, rozwoju i zmian w organizacji, postaw organizacyjnych;
- zapobiegania wypaleniu zawodowemu i patologiom w miejscu pracy.
Student potrafi:
- identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie człowieka do środowiska pracy;
- tworzyć charakterystyki stanowisk pracy;
- rozpoznawać warunki wpływające na obciążenie pracownika na stanowisku pracy;
- identyfikować czynniki umożliwiające dobre współdziałanie oraz przyczyny problemów w organizacji, a także źródła stresu i jego skutki;
- zaproponować rozwiązania służące podniesieniu satysfakcji z pracy oraz poprawie funkcjonowania organizacji;
Student rozwija następujące kompetencje i postaw:
- ma świadomość złożoności problemów związanych z diagnozą i interwencją w środowisku pracy;
- dostrzega wpływ cech indywidualnych człowieka warunkujących dobre funkcjonowanie na danym stanowisku;
- dostrzega związek między środowiskiem pracy, doborem pracowników a ich efektywnością, bezpieczeństwem i satysfakcją z pracy;
- szanuje odmienność światopoglądową innych osób oraz ich różnorodność.
- docenia rolę przestrzegania zasad etyki w środowisku pracy.
W ramach przedmiotu studenci realizują następujące efekty uczenia się określone w programie studiów:
W zakresie wiedzy, student zna i rozumie:
K_W02 - więzi społeczne budowane w kontekście wykonywanej pracy, a także powstające na ich fundamencie normy i reguły życia społecznego.
K_W05 - w praktyce narzędzia pozyskiwania danych na temat wytwarzanych w kontekście pracy więzi społecznych, norm i reguł oraz tworzonych przez nie instytucji, struktur i organizacji.
W zakresie umiejętności, student potrafi:
K_U08 - zbudować zespół zadaniowy, planować i organizować jego pracę oraz współpracować aktywnie z innymi osobami.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach.
Test.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Schultz, D., Schultz, S.E.(2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa: PWN
Ratajczak, Z. (2007) Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: PWN
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2006) Psychologia społeczna, Poznań: Zysk i S-ka. (Rozdziały: 3-8, 11,13).
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: