Podstawy zarządzania w instytucjach polityki społecznej 2103-L-D3PODZI
W trakcie konwersatorium zostanie zaprezentowany proces zarządzania z uwzględnieniem jego cech, funkcji i płaszczyzn. Konwersatorium przedstawia cechy współczesnych organizacji oraz ich rolę i miejsce w otoczeniu. Wśród poruszanych tematów pojawia się m.in. prezentacja tradycyjnych i współczesnych nurtów zarządzania, typy struktur organizacyjnych, budowa organizacji i sposoby jej opisu, zachowania organizacyjne (motywacje, procesy grupowe), przywództwo i style kierowania organizacjami, podejmowanie decyzji w organizacji, proces, umiejętności, techniki. Szczególny nacisk zostanie położony na analizę doktryn oraz instrumentów zarządzania znajdujących swoje zastosowanie w podmiotach polityki społecznej.
Pozostałe tematy to:
- instytucje polityki społecznej - wprowadzenie, podstawowe definicje, organizacja, działalność, finansowanie;
- zarządzanie instytucjami polityki społecznej – wybrane obszary polityki społecznej;
- zarządzanie instytucjami polityki społecznej - wymiar globalny, międzynarodowy, krajowy, regionalny i lokalny;
- zarządzanie strategiczne (istota, podstawowe metody analizy strategicznej).
W cyklu 2023Z:
W trakcie konwersatorium zostanie zaprezentowany proces zarządzania z uwzględnieniem jego cech, funkcji i płaszczyzn. Konwersatorium przedstawia cechy współczesnych organizacji oraz ich rolę i miejsce w otoczeniu. Wśród poruszanych tematów pojawia się m.in. prezentacja tradycyjnych i współczesnych nurtów zarządzania, typy struktur organizacyjnych, budowa organizacji i sposoby jej opisu, zachowania organizacyjne (motywacje, procesy grupowe), przywództwo i style kierowania organizacjami, podejmowanie decyzji w organizacji, proces, umiejętności, techniki. Szczególny nacisk zostanie położony na analizę doktryn oraz instrumentów zarządzania znajdujących swoje zastosowanie w podmiotach polityki społecznej. Pozostałe tematy to: |
W cyklu 2024Z:
W trakcie konwersatorium zostanie zaprezentowany proces zarządzania z uwzględnieniem jego cech, funkcji i płaszczyzn. Konwersatorium przedstawia cechy współczesnych organizacji oraz ich rolę i miejsce w otoczeniu. Wśród poruszanych tematów pojawia się m.in. prezentacja tradycyjnych i współczesnych nurtów zarządzania, typy struktur organizacyjnych, budowa organizacji i sposoby jej opisu, zachowania organizacyjne (motywacje, procesy grupowe), przywództwo i style kierowania organizacjami, podejmowanie decyzji w organizacji, proces, umiejętności, techniki. Szczególny nacisk zostanie położony na analizę doktryn oraz instrumentów zarządzania znajdujących swoje zastosowanie w podmiotach polityki społecznej. Pozostałe tematy to: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali zdalnie | W cyklu 2023Z: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
Student(ka) zna i rozumie podstawy instytucjonalne oraz organizacyjne funkcjonowania podmiotów polityki społecznej, z uwzględnieniem zasad zarządzania nimi oraz finansowania ich działalności (K_W09) .
Student(ka) potrafi planować i organizować własną pracę, a także zbudować zespół zadaniowy i w jego ramach współpracować aktywnie z innymi osobami w zakresie przygotowania zadań związanych z analizowaniem systemu zarządzania w podmiotach publicznych oraz prywatnych (K_U09).
Student(k)a jest gotowy(a) do:
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy z uwzględnieniem tworzenia planów rozwoju podmiotów polityki społecznej i planowania ich działalności (K_K03);
- prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem funkcji kierowniczych i zarządczych w podmiotach polityki społecznej (K_K04 ).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności w trakcie semestru) oraz aktywny w nich udział.
W przypadku przekroczenia liczby możliwych nieobecności, istnieje konieczność zaliczenia zajęć na dyżurze. nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Podstawą oceny studenta jest:
- aktywność i bieżące przygotowywanie do zajęć;
- przygotowanie prac grupowych.
Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym.
Uzyskanie oceny pozytywnej następuje w przypadku otrzymania co najmniej połowy punktów na egzaminie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Koźmiński A., Piotrowski W. (red), Zarządzanie. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 (wydanie piąte zmienione)
Michalski E., Zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
Peszko A., Podstawy zarządzania organizacjami, AGH, Kraków 2005
Zakrzewska-Bielawska A. (red), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Warszawa 2017.
Sierpowska I. (red. nauk.), Meritum Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Warszawa 2022.
Supińska- Modzelewska J., Podmioty polityki społecznej: współzawodnictwo, współistnienie, współpraca, Warszawa 2003.
Stojecka-Zuber R., Wolska-Długosz M. (2017), Wybrane instytucje polityki społecznej, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce.
W cyklu 2023Z:
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 |
W cyklu 2024Z:
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
brak |
W cyklu 2024Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: