Warsztaty źródłoznawcze I 2102-M-Z2WAZR-IP
W ramach wykładu studenci zostają zapoznani z historią mediów jako nośników informacji, poznają typologie źródeł informacji opierające się na kryteriach: źródła pochodzenia, nośnika przekazu, sposobu przygotowania. W trakcie kształcenia studentom zostają przedstawione podstawowe zasady pozyskiwania i przetwarzania informacji z zasobów archiwów państwowych i prywatnych, zbiorów bibliotecznych, archiwów telewizyjnych, radiowych i wydawniczych oraz repozytoriów map, zdjęć, przekazów audio i wideo. Studentom zostaje przekazana wiedza z zakresu posługiwania się źródłami informacji naukowej ze szczególnym uwzględnieniem: bibliografii (dziedzinowych, zawartości czasopism, osobowych, bieżących, retrospektywnych), katalogów tradycyjnych (kartkowych) i elektronicznych, spisów dokumentów oraz różnego rodzaju baz faktograficznych. Student poznaje strukturę i zasady funkcjonowania bibliotek ze szczególnym uwzględnieniem zasobów specjalistycznych (rękopisów, starodruków, dokumentów życia społecznego, mikrofilmów, zbiorów kartograficznych i ikonograficznych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01. Student rozumie znaczenie terminu medium jako nośnika informacji, potrafi wskazać historyczne etapy rozwoju mediów.
K_W02. Posiada poszerzoną wiedzę z perspektywy historycznej i współczesnej o roli informacji w życiu społecznym
K_W03. Student potrafi wyróżnić podstawowe rodzaje tradycyjnych źródeł informacji.
K_W04. Student posiada wiedzę z zakresu zasad funkcjonowania i udostępniania dokumentów z instytucji państwowych i prywatnych.
K_W05. Student zna i rozumie pojęcia i zagadnienia związane z pozyskiwaniem informacji z różnego typu dokumentów.
K_W07. Student potrafi wskazać cechy wyróżniające informację naukową.
K_U01. Student rozumie zasady budowy tradycyjnego i komputerowego katalogu zasobów bibliotecznych i archiwalnych, potrafi się nim sprawnie posługiwać w celu uzyskania konkretniej informacji.
K_U02. Student potrafi efektywnie wyszukiwać informacje w systemach informacyjno-wyszukiwawczych (tradycyjnych i elektronicznych).
K_U03.Student jest w stanie dokonać oceny jakości i wiarygodności pozyskanej informacji.
K_K01. Student prezentuje potrzebę ustawicznego samokształcenia w zakresie metod i technik pozyskiwania informacji ze źródeł tradycyjnych i nowoczesnych.
K_K02. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Przedmiot realizowany jest z zastosowaniem klasycznych i multimedialnych środków dydaktycznych.
Formy pracy w ramach zajęć:
Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, dyskusja, praca z tekstem, prelekcja, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny;
Metody praktyczne: metoda warsztatowa;
Metody problemowe: klasyczna metoda problemowa, metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna), wykład konwersatoryjny.
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskania podczas kolokwium końcowego minimum 50% punktów.
Skala ocen:
Poniżej 50% - ocena ndst.
Między 51 a 60% - ocena dst
Między 61 a 70% - ocena dst +
Między 71 a 80% - ocena db
Między 81 a 90% - ocena db +
Między 91 a 100% - ocena bdb
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Obowiązkowa
Batorowska Halina, Czubała Barbara, Źródła informacji naukowej. [w:] Wybrane zagadnienia nauki o informacji i technologii informacyjnej, Kraków 1997, WSP.
Birkenmajer Aleksender, Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Briggs Asa, Burke Peter, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010, Wyd. Nauk. PWN.
Chmielewska-Gorczyca Ewa, Sosińska-Kalata Barbara, Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa, Warszawa 1991, WSiP.
Uzupełniająca
Cisek Sabina, Januszko-Szakiel (red.), Zawód infobroker, Polski rynek informacji, Warszawa 2015, Wolters Kluwer.
Goban–Klas Tomasz, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001, Wyd. Naukowe AP.
Kocójowa Maria (red.) Przestrzeń informacji i komunikacji społecznej, Kraków 2004, WUJ.
Media dawne i współczesne, pod red. Bogumiły Kosmanowej, Poznań 2007, Wyd. Naukowe UAM.
Pacek Jarosław, Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym, Warszawa 2010, SBP.
Woźniak-Kasperek Jadwiga, Wiedza i język informacyjny w paradygmacie sieciowym, Warszawa 2011, Wydawnictwo SBP.
Cisek Sabina, Januszko-Szakiel (red.), Zawód infobroker, Polski rynek informacji, Warszawa 2015, Wolters Kluwer.
Pietruch-Reizes Diana, Specjalne formy opracowań bibliograficznych. [w:] Żmigrodzki Zbigniew (red.). Bibliografia. Metodyka i organizacja. Warszawa 2000, SBP.
Podręczny słownik bibliotekarza, Warszawa 2011, SBP.
Szczepańska Anna, Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny”, 2007 z. 2, s. 233-251.
Woźniak-Kasperek Jadwiga, Ochmański Mikołaj (red.), Bibliografia. Teoria Praktyka Dydaktyka, Warszawa 2009, SBP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: