Kompetencje personalne w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów 2102-L-Z4KPKR-OG-Z
• Kompetencje personalne i społeczne człowieka:
o Pojęcie kompetencji i elementy składowe,
o Funkcjonalność kompetencji;
o Aktualizowanie wiedzy;
o Kompetencje w polityce.
• Elementy teorii konfliktów:
o Typologia konfliktów;
o Dynamika i eskalacja konfliktu;
o Style zachowań w sytuacjach konfliktowych (model podwójnej troski);
o Czynniki osobowościowe w konflikcie;
o Koło konfliktu Ch. Moor’a.
• Znaczenie kompetencji komunikacyjnej w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów :
o Aktywne słuchanie;
o Rola pytań w poprawnym komunikowaniu;
o Komunikowanie informacyjne a komunikowanie perswazyjne.
o Rola procesów pamięciowych w poprawnym komunikowaniu
• Modele kompetencji XXI wieku:
o Krytyczne myślenie;
o Kreatywność;
o Asertywność;
o Kooperacyjność;
o Model P21.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W02. Student potrafi odróżnić kompetencję językową od kompetencji komunikacyjnej.
K_W03 Ma wiedzę o czynnikach konfliktotwórczych występujących w różnych obszarach rzeczywistości.
K_W04. Student potrafi wskazać nowe tendencje w zakresie nauki o komunikowaniu.
Umiejętności
K_U02. Student potrafi dopasowywać styl zachowania w sytuacji konfliktu (rywalizacyjne, ugodowe, unikanie, kompromis, współpraca) do założonych celów i relacji.
K_U03. Student potrafi dobierać odpowiednie struktury językowe do określonej sytuacji, odbiorcy i intencji przekazu.
Kompetencje społeczne
K_K01 Student ma świadomość zasad funkcjonowania w otoczeniu społecznym.
K_K03 Student rozumie wpływ sytuacji konfliktowych na relacje interpersonalne i społeczne.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wynikiem z testu końcowego.
Test przeprowadzany jest na platformie Kampus na oststnich zajęciach w semestrze.
Maksymalnie z testu student może uzyskać 30 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź student uzyskuje 1 pkt.
Skala ocen:
30-27 pkt. Bardzo dobra (5)
26-25 pkt. Dobra plus (4+)
24-20 pkt. Dobra (4)
19-18 pkt. – Dostateczna plus (3+)
17-15 pkt. – Dostateczna (3)
Literatura
Literatura:
Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998.
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1995.
Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013.
Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009.
Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995.
Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993.
Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010.
Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000.
Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001.
Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2005.
Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011.
Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003.
Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003.
Wybrane numery rocznika „Socjolingwistyka”.
Wykładowca udostępnia wybrane rozdziały z literatury w formie skanów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: