Wizerunek współczesnej Mongolii i Mongołów w filmie (asynchroniczna projekcja filmów fabularnych i synchroniczna dyskusja na zajęciach) 2102-BW-M-Z1WM-OG-Z
Zajecie poświęcone omówieniu dystynktywnych cech kultury mongolskiej oraz charakterystyki współczesnego społeczeństwa Mongolii, jego historii i bieżących problemów. Opis teoretyczny będzie uzupełniony będzie asynchroniczną projekcją filmu. W ten sposób uczestniczki i uczestnicy zajęć zapoznają się z wybranymi filmami ukazującymi codzienne problemy współczesnej Mongolii. Zadaniem dodatkowym będzie analiza przekazu kulturowego i wskazanie tych elementów kultury, które determinują jej charakter, a także utrwalają stereotypy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Uczestniczka/Uczestnik
- zna i rozumie różnego rodzaju więzi społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych kategorii więzi, które mają znaczenie dla bezpieczeństwa człowieka i grup, w których żyje oraz ma wiedzę o procesach zachodzących w nich zmian, jak również o twórczej działalności człowieka w zakresie kreowania porządku społecznego, politycznego i gospodarczego,
- umie analizować (z wykorzystaniem pogłębionej teoretycznie oceny) różne zjawiska społeczne,zaś przede wszystkim dotyczące bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kryzysowych i zagrożeń dla jednostki, społeczeństwa i państwa,
- jest gotowa/gotów wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach pracy zawodowej oraz innych sytuacjach społecznych wymagających rozwiązania konkretnego problemu, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności krytycznej analizy skuteczności i przydatności zdobytej wiedzy oraz sprawnego posługiwania się systemami normatywnymi,
- ma podstawowa wiedzę o Mongolii i jej mieszkańcach (historii, jeżyku i kulturze)
- zna z wybrane dzieła kinematografii ukazujące współczesną Mongolię i jej mieszkańców,
- umie analizować przekaz kulturowy utrwalony w wybranych filmach fabularnych opowiadających o problemach i życiu współczesnych Mongołów
- umie wskazać istotna rolę wpływu czynników kulturotwórczych na twórczość filmową (utrwalanie stereotypów)
- umie wskazać dystynktywne elementy współczesnej kultury i życia Mongołów,
- jest świadomy odmienności kulturowej i jej roli w budowaniu relacji międzyludzkich.
Kryteria oceniania
Recenzja (ze szczególnym uwzględnieniem opisu ukazanych elementów kulturowych) wybranego filmu
Udział i aktywność w trakcie dyskusji na zajęciach
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Zorigt, E., History of Mongolian cinematography, Filmbuff An International Film Journal, vol.1.
Oyungerel, T., Scheda po Czyngis -chanie. Demokracja po mongolsku, Collegium Civitas, Wydawnictwo Trio, 2013
Filmy:
Legenda o płaczącym wielbłądzie, reż. Byambasuren Davaa i Luigi Falorni, 2003
Jaskinia żółtego psa, reż. Byambasuren Davaa, 2005
Zud, reż. Marta Mironowicz, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: