- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Media w świecie 2101-0MEWSW-OG
W toku wykładów nauczania przedmiotu przedstawiane są w ujęciu porównawczym systemy medialne w krajach rozwiniętych demokracji, w tym USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Skandynawii i Europy Śródziemnomorskiej, jak i w krajach po transformacji systemowej ( jak np. w Rosji) oraz wybrane przykłady systemów medialnych Azji czy mediów panarabskich .
Charakterystyka systemów występujących w poszczególnych krajach obejmuje ramy prawne, strukturę organizacyjną i zasady działania kluczowych instytucji medialnych sektora prasy, tradycyjnej radiofonii i telewizji, agencji informacyjnych oraz ekosystemu nowych mediów.
Analizowane są mechanizmy prawne i rynkowe oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, historyczne i polityczne wpływające na rozwój systemów oraz regulujące działanie i współdziałanie tych instytucji w ramach systemu krajowych nadawców. Omawiane są skutki konwergencji mediów dla systemów medialnych i pluralizmu mediów, w ujęciu zarówno zmian strukturalnych oraz sektorowych.
Ćwiczenia poświęcone są poszerzaniu wiedzy przekazywanej na wykładach w odniesieniu do kluczowych mediów w poszczególnych krajach, porównania sposobu działania instytucji oraz różnych rynków medialnych. Analizowane są problemy globalizacji informacji, koncentracji mediów i internacjonalizacji przedsiębiorstw medialnych oraz mechanizmów określania warunków działania i ograniczeń zawodu dziennikarza.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
- student posiada wiedzę o światowych systemach medialnych, w tym funkcjonowaniu mediów we współczesnych państwach europejskich oraz potęgach medialnych wpływających na transformację innych systemów, jak system mediów Stanów Zjednoczonych;
- rozpoznaje systemy mediów w ujęciu porównawczym (system liberalne, spolaryzowanego pluralizmu i demokratycznego korporacjonizmu).
Umiejętności
- rozpoznaje najważniejsze instytucje medialne w tych krajach, tzn. ważne tytuły prasowe, stacje radiowe i telewizyjne, koncerny medialne, regulatory rynków medialnych)
- analizuje zjawiska koncentracji w mediach, globalizacji informacji oraz ramy prawne działania mediów i ograniczeń wolności dziennikarzy
Inne kompetencje
- wyjaśnia specyfikę i porównuje sposoby działania mediów w zależności od uwarunkowań historycznych, rynkowych i prawnych; przyporządkowuje krajowe instytucje medialne oraz analizuje narodowy i ponadnarodowy wpływ ich działania na rynki medialne.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Test egzaminacyjny obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa na wykładach oraz częściowo na ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum 60% wymaganej punktacji.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Adamowski J. (red.), Wybrane Zagraniczne Systemy Medialne, WAiP, Warszawa 2009
Comparing Media Systems Beyond the Westerns World, ed. By Daniel C. Hallin, Paolo Mancini, Cambridge University Press, Cambridge-New York 2012
Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002
Flew T, Media globalne, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010
Głowacki M., Polityka medialna Danii, Norwegii i Szwecji. Analiza porównawcza interwencji państwa w systemy telewizyjne, Europejskie Centrum Edukacyjne, Toruń 2011.
Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007
Karol Jakubowicz, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011
Jaskiernia A., Od „New York Times`a” do „Huffington Post”. Przemiany w systemie prasowym USA, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 3, s. 41-59.
Jaskiernia A., Na papierze i na tablecie. Zmiany w sektorze czasopism w Stanach Zjednoczonych, , „Studia Medioznawcze” 2012, nr 1 (48), s.129-147
Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, red. naukowa J. W. Adamowski, A. Jaskiernia, ASPRA-JR, Warszawa 2013.
Międzykulturowe aspekty działalności mediów w epoce globalizacji, red. naukowa J. W. Adamowski, A. Jaskiernia, ASPRA-JR, Warszawa 2014
Sajna R., Media w Hispanoameryce w perspektywie komunikowania globalnego, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2013
Stasiak-Jazukiewicz E., Zmiana paradygmatu? Niemiecki system medialny, ASPRA-JR, Warszawa 2013
Systemy medialne w XXI wieku. Wspólne czy różne drogi rozwoju? , red. naukowa J. W. Adamowski, A. Jaskiernia, ASPRA-JR, Warszawa 2012.
Williams K., Media w Europie, WAiP, Warszawa 2008
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: