Jakościowe metody badań kultury 2100-PK-M-D1JMBK
1. Pojęcie kultury i uczestnictwa w kulturze w naukach społecznych.
2. Poszerzone pole kultury - wybrane podejścia.
3. Co w kulturze można badać? Definicja terenu badawczego oraz przedstawienie wybranych terenów badań w kulturze.
4. Cechy badań jakościowych, różnice w stosunku do badań ilościowych, potencjał i ograniczenia obu typów badań oraz łączenie badań jakościowych i ilościowych.
5. Projektowanie badania jakościowego. Podstawowe etapy procesu badawczego. Problem badawczy. Dane empiryczne i ich rodzaje. Dobór właściwych metod i technik badawczych a odpowiednie postawienie problemu badawczego. Operacjonalizacja. Dobór próby w badaniach jakościowych.
6. Ewaluacja a diagnoza.
7. Analiza danych zastanych.
8. Indywidualny wywiad pogłębiony.
9. Zogniskowany wywiad grupowy.
10. Techniki projekcyjne i wykorzystanie materiału wizualnego w wywiadach jakościowych.
11. Analiza materiałów wizualnych.
12. Obserwacja jawna i niejawna. Rejestrowanie danych.
13. Autoetnografia i jej zastosowanie w badaniach kultury.
14. Badania w działaniu.
15. Etyczne dylematy w ramach nauk społecznych, w tym praca z osobami podatnymi na zranienie.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 Na poziomie rozszerzonym metodologię badań naukowych, stosowanych w ramach dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, objętych programem
K_W03 Kluczowe zagadnienia właściwe dla nauk o polityce i administracji w stopniu umożliwiającym prowadzenie badań interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych w ramach dyscyplin społecznych i humanistycznych objętych programem (nauki o sztuce, ekonomia i finanse, nauki o kulturze i religii oraz nauki o zarządzaniu i jakości)
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 Twórczo i krytycznie analizować modele kultury instytucjonalnej; zarówno swobodnie poruszać się w istniejących systemach, jak i zgodnie z ich treścią uzupełniać, korygować oraz sugerować zmiany;
K_U03 Krytycznie oceniać własny warsztat pracy oraz ma nawyk jego doskonalenia, a także wskazywać źródła własnych inspiracji w pracy kulturalnej.
K_U06 Kreować umiejętności pozwalające na dokonywanie samodzielnych pogłębionych analiz i syntez
K_U08 Prowadzić pod kierunkiem badania w zakresie polityki kulturalnej i zarządzania w kulturze
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02 kompetentnego, racjonalnego, odpowiedzialnego i komunikatywnego prezentowania własnych obserwacji, sądów i postulatów związanych z ponadjednostkowymi problemami społeczno-kulturowymi o poznawczym i praktycznym
K_K03 podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych, respektowania zasad publicznej własności wyników badań naukowych oraz reguł ochrony własności intelektualnej i poszanowania materialnego i niematerialnego dziedzictwa kultury ze świadomością potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej
K_K08 uczenia się przez całe życie i podnoszenia swoich zawodowych oraz społecznych kwalifikacji wobec zmieniającego się otoczenia
Kryteria oceniania
praca na zaliczenie
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Flick, U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.
Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
Pink S. (2009), Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, tłum. M. Skiba, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Surmiak A. (2022), Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy z osobami podatnymi na zranienie, Scholar, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: