Strategiczne planowanie rozwoju lokalnego i regionalnego 2100-MON-SPLR
Moduły tematyczne
1. Zagadnienia teoretyczne.
2. Zarządzanie przez cele w administracji publicznej.
3. Zastosowanie narzędzi zarządzania przez cele w strategicznym planowaniu rozwoju.
4. Teorie rozwoju lokalnego i regionalnego.
5. Strategie rozwoju lokalnego i regionalnego.
6. Diagnoza stanu.
7. Strategia rozwoju na szczeblu gminy, powiatu i województwa.
8. Strategia identyfikacji wizualnej na szczeblu gminy, powiatu i województwa.
9. Strategia promocji inwestycyjnej na szczeblu gminy, powiatu i województwa.
10. Strategia promocji turystycznej na szczeblu gminy, powiatu i województwa.
11. Rola i miejsce ewaluacji w ramach strategicznego planowania rozwoju.
12. Ewaluacja ex ante na wybranym studium przypadku.
13. Ewaluacja on going na wybranym studium przypadku.
14. Ewaluacja ex post na wybranym studium przypadku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student rozpoznaje podstawowe pojęcia z zakresu strategicznego planowania rozwoju lokalnego i regionalnego. Zna i potrafi zastosować narzędzia do analizy otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego jednostek samorządu terytorialnego. Umie wyjaśnić procedury przygotowania dokumentów strategicznych na szczeblu gminy, powiatu i województwa oraz potrafi wybrać właściwą strategię rozwoju dostosowaną do warunków jednostki terytorialnej. Potrafi zaplanować ewaluację odpowiadającą specyfice strategii, programu lub projektu, które determinują kierunki rozwoju społecznego, gospodarczego, kulturowego oraz środowiskowego. Rozpoznaje potencjalne ryzyka związane z planowaniem rozwoju lokalnego i regionalnego na podstawie przeprowadzonej ewaluacji.
Kryteria oceniania
Na podstawie średniej ocen z następujących aktywności zostanie wystawiona ocena końcowa:
1. W ciągu semestru uczestnicy kursu otrzymają 3 zadania pisemne polegające na przeprowadzeniu diagnozy stanu wybranej przez prowadzącą jednostki terytorialnej, przygotowaniu fragmentu strategii w oparciu o metodologię i metodykę zarządzania przez cele oraz opracowaniu jednego z trzech rodzajów ewaluacji fragmentu dokumentu strategicznego wybranego przez prowadzącą w oparciu o przedstawioną literaturę.
2. Wykonanie zadań pisemnych w ramach pracy grupowej nad wybranym studium przypadku.
3. Osoby zainteresowane będą miały możliwość napisania egzaminu końcowego – w formie testu jednokrotnego wyboru, zawierającego ponadto trzy zadania/pytania opisowe.
4. Brak aktywności na 3 zajęciach powoduje niezaliczenie kursu.
Literatura
Pełna literatura przedmiotu będzie dostępna w biblioteczce multimedialnej kursu. Istotna większość materiałów będzie materiałami autorskimi prowadzącej przedmiot. Część literatury pomocniczej, będzie się składać nie tylko z artykułów naukowych, ale także z powszechnie dostępnych w sieci internet dokumentów np. publikacje ze strony internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Obłój K., Strategia organizacji, Warszawa 2007.
Gorzelak G., Jałowiecki B. (2000) Metodologiczne podstawy strategii rozwoju regionu na przykładzie województwa lubuskiego. Studia Regionalne i Lokalne, 3(3)/2000.
Dziemianowicz, W., Szmigiel-Rawska, K., Nowicka, P., & Dąbrowska, A. (2012). Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej. MRR, Warszawa.
Strzelecki Z,, Gospodarka regionalna i lokalna, Warszawa PWN 2008
Szewczuk A., Kogut-Jaworska M., Zioło M., Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.
Balcerek-Kosiarz M., Rola samorządu w sferze podnoszenia konkurencyjności regionów w Polsce i Niemczech, Warszawa 2017.
Balcerek-Kosiarz M., Nowy paradygmat rozwoju lokalnego i regionalnego w Polsce i Niemczech, Poznań 2018.
Karol Olejniczak, Marek W. Kozak, Bartosz Ledzion, Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
Haber A., Szałaj M. (red.), Ewaluacja wobec wyzwań stojących przed sektorem finansów publicznych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2009.
Górniak, Jarosław i Karolina Keler. Ewaluacja i wskaźniki w cyklu planowania i realizacji polityk publicznych. „Zarządzanie publiczne”, 1(3)/2008.
KPRM, Zarządzanie przez cele, publikacja internetowa.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: