- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
System ochrony prawnej Unii Europejskiej 2100-MON-SOUE-OG
Celem prowadzonych zajęć jest poznanie i zrozumienie przez studentów, w jaki sposób w Unii Europejskiej zabezpiecza się działalność uczestników stosunków prawnych w sposób przewidziany przez przepisy prawa Unii Europejskiej i w celu realizacji obowiązujących aktów prawnych. Przedmiotową problematykę analizuje się tak w wymiarze organów Unii Europejskiej, organów władzy publicznej państw członkowskich, jak również w wymiarze praw podmiotowych.
W ramach zajęć poddaje się rozważaniom problematykę unijnego systemu źródeł prawa i zasad jego wykładni. Analizuje się ustrój organów ochrony prawnej Unii Europejskiej, problematykę następstw prawnych naruszenia przepisów prawa Unii Europejskiej.
1. Źródła prawa Unii Europejskiej
Prawo pierwotne Unii Europejskiej. Prawo wtórne Unii Europejskiej: wiążące i niewiążące. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości. Akty prawa wewnętrznego.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 4 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1; przeczytanie literatury uzupełniającej poz. 1.
2. Zasady stosowania prawa Unii Europejskiej
Zasada pierwszeństwa. Zasada skutku bezpośredniego. Zasada skutku pośredniego. Zasada odpowiedzialności państwa członkowskiego za naruszenie prawa UE.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 4 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, przeczytanie literatury uzupełniającej poz. 2 lub 3.
3. System organów ochrony prawnej Unii Europejskiej
Pojęcie ochrony prawnej. Środki ochrony prawnej. Organy ochrony prawnej: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – Trybunał Sprawiedliwości, Sąd, sądy wyspecjalizowane.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 1 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.
4. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Trybunał Sprawiedliwości, Sąd, Sąd do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej – zakres kompetencji, skład. Rola i charakter orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.
5. Procedura postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości
Strony i uczestnicy postępowania. Procedura pisemna i jej etapy. Procedura ustna i jej etapy. Procedura postępowania prejudycjalnego. Ciężar dowodu. Prekluzja dowodowa w postępowaniu przed Trybunałem Sprawiedliwości. Ciężar dowodu. Język postępowania. Rodzaje orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości. Procedura postępowania odwoławczego (apelacja i rewizja). Koszty postępowania. Procedura wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 1 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.
6. Skarga przeciwko państwu członkowskiemu na podstawie art. 258-260 TFUE
Podstawy prawne skargi. Przedmiot postępowania ze skargi z art. 258, z art. 259 i art. 260 TFUE. Etapy postępowania. Podmioty postępowania – legitymacja czynna i legitymacja bierna. Wyrok. Różnica pomiędzy postępowaniem wszczętym przez Komisję a postępowaniem wszczętym przez państwo członkowskie.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.
7. Skarga o stwierdzenie nieważności aktu instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii Europejskiej na podstawie art. 263 TFUE
Podstawy prawne skargi. Charakter i przedmiot skargi z art. 263 TFUE. Akty podlegające zaskarżeniu (charakter aktów prawa wtórnego niewiążącego). Zakres podmiotowy skargi – podmioty legitymowane czynnie i podmioty legitymowane biernie. Wymagania formalne skargi. Przesłanki nieważności. Termin na wniesienie skargi. Ciężar dowodu. Skutki orzeczenia w trybie art. 263 TFUE.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.
8. Skarga na bezczynność instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii Europejskiej
Podstawy prawne skargi. Charakter i przedmiot skargi. Zakres podmiotowy skargi – podmioty legitymowane czynnie i biernie. Pojęcie bezprawnej bezczynności. Ciężar dowodu. Skutek orzeczenia.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.
9. Skarga odszkodowawcza UE
Podstawy prawne skargi. Charakter i zakres przedmiotowy skargi. Rodzaje odpowiedzialności: odpowiedzialność kontraktowa, odpowiedzialność deliktowa. Przesłanki odpowiedzialności deliktowej. Zakres podmiotowy skargi – podmioty legitymowane czynnie i biernie. Termin przedawnienia. Skutek orzeczenia.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.
10. Procedura zadawania pytań prejudycjalnych
Podstawa prawna pytań prejudycjalnych. Funkcja pytań prejudycjalnych. Wniosek sądu krajowego państwa członkowskiego o wydanie orzeczenia prejudycjalnego. Pojęcie sądu oraz sądu ostatniej instancji. Przedmiot pytania prejudycjalnego. Doktryna acte clair i doktryna acte eclaire. Skutki orzeczenia prejudycjalnego.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 4 lub poz. 5 – 15 godz.
11. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
Geneza i charakter instytucji ERPO, zakres kompetencji i formy działania.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 6.
12. Prokuratura Europejska
Geneza i charakter Prokuratury Europejskiej, właściwość rzeczowa, miejscowa i osobowa i formy działania.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 3 godz.; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 7 lub poz. 8.
13. Sądownictwo konstytucyjne Unii Europejskiej
Hipotezy i tezy doktryny
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 9.
14. Ochrona praw podstawowych w Unii Europejskiej
Ochrona praw podstawowych jako ogólnych zasad prawa. Ewolucja praw podstawowych. Karta Praw Podstawowych. Stosowanie Karty Praw Podstawowych.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 1 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK 1 - posiada ogólną wiedzę o porządku prawnym UE, ich składowych; K_W01
EK 2 - dysponuje wiedzą o atrybutach instytucji ochrony prawnej UE, systemie instytucji ochrony prawnej UE; mechanizmach działania instytucji ochrony prawnej UE, wzajemnych relacjach zachodzących między nimi; K_W06
EK 3 - posiada pogłębioną wiedzę na temat roli organów ochrony prawnej UEw ochronie wolności i praw jednostki i ich znaczenia w państwie prawnym; K_W08
UMIEJĘTNOŚCI
EK 4 - umie zbudować relacje między poszczególnymi pojęciami właściwymi dla ochrony prawnej UE; K_U01
EK 5 - potrafi ustalać cechy właściwe dla organów ochrony prawnej UE w kontekście zasady państwa prawnego; K_U03
EK 6 - posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się w praktycznych zastosowaniach środkami ochrony prawnej UE; K_U03
EK 7- posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień prawnych UE, korzystając z materiałów pozyskanych samodzielnie; K_U05
KOMPETENCJE
EK 8 - potrafi odpowiednio sprecyzować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K01
EK 9 – ma świadomość, że instytucje ochrony prawnej UE podlegają zmianie i z tego powodu ma potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; K_K06
Kryteria oceniania
Student jest oceniany na podstawie frekwencji.
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
Literatura podstawowa:
1. M.M. Kenig- Witkowska (red.), Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Warszawa 2019.
2. A. Wyrozumska (red.), System ochrony prawnej w Unii Europejskiej, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca
1. J. Barcz (red.), Źródła prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2012.
2. L. Leszczyński (red.), Wykładnia prawa Unii Europejskiej. System Prawa Unii Europejskiej. Tom 3, Warszawa 2018.
3. J. Helios, W. Jedlecka, Zasady stosowania prawa Unii Europejskiej, Toruń 2013.
4. M. Wąsek-Wiaderek, W. Wojtaszek-Mik (red.) Pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Warszawa 2007.
5. A. Frąckowiak-Adamska, P. Bańczyk, Formułowanie pytań prejudycjalnych do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Praktyczny poradnik, Warszawa 2020.
6. P. Sadowski, Skarga do Rzecznika Praw Obywatelskich Unii Uuropejskiej, „Studia Iuridica Lubelinesia”. 2006, nr 7.
7. J. Iwanicki, M. Mistygacz, Prokuratura Europejska – uwagi o właściwości w kontekście wzmocnienia współpracy w sprawach karnych, [w:] M. Mistygacz (red.), Prokuratura w Polsce w XXI wieku. Wyzwania ustrojowe i procesowe, Warszawa 2019.
8. G. Stronikowska, Prokuratura Europejska jako instytucja ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, Warszawa 2020.
9. D. Kabat-Rudnicka, Konstytucjonalizacja Unii Europejskiej a sądownictwo konstytucyjne, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: