- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Restorative Justice – Political and Security Aspects 2100-MON-REJU-ZIP-OG
Kurs stanowi omówienie problematyki sprawiedliwości naprawczej w różnych krajach. Podczas kursu zostaną omówione teoretyczne podstawy sprawiedliwości naprawczej oraz kluczowe elementy paradygmatu sprawiedliwości naprawczej, jak i jej roli w systemie wymiaru sprawiedliwości. Zostaną przedstawione podstawowe programy czy też inicjatywy, które są podejmowane w zakresie sprawiedliwości naprawczej. W końcu zostaną omówione programy sprawiedliwości naprawczej w wybranych krajach, m.in. w Kanadzie, Nowej Zelandii, krajach UE czy w Polsce, a także zostanie przeprowadzona ocena tych programów.
Poniżej znajduje się krótki opis poszczególnych zajęć, poruszonych problemów oraz literatura z którą należy się zapoznać.
HARMONOGRAM ZAJĘĆ
06 (1) Paradygmaty sprawiedliwości w ujęciu globalnym
• Odwet, rehabilitacja, reintegracja i odbudowa
• Zasady orzekania
• Recydywa i populacje specjalne
Lektura: Hass-Wisecup i Saxon: Rozdział 1
13 (2) Podstawy sprawiedliwości naprawczej • Tradycje historyczne
• Kanadyjsko-międzynarodowe korzenie
• Wyjaśnienia teoretyczne
Lektura: Hass-Wisecup i Saxon: rozdziały 2 i 3
• Poniższy link, choć jest już nieco przestarzały, omawia nieco historię i pochodzenie sprawiedliwości naprawczej w Polsce. Artykuł jest w języku angielskim: http://restorativejustice.org/10fulltext/polish-restorative-justice-and-practice-in-poland-and-britain-report-of-a-british-and -inicjatywa-wymian-polskich-uczelni
20 (3) Sprawiedliwość naprawcza w prawie
• S.782.2(e) Kodeks Karny Kanady
• R. v. Gladue (1999) i R. v. Prouix (2000)
• S. 79 – art. 84 ustawy o karach i warunkowym zwolnieniu
• Zostaną również omówione przykłady międzynarodowe
Lektura: Hass-Wisecup i Saxon: Rozdział 4
27 (4) Procesy i praktyki sprawiedliwości naprawczej: część 1
• Mediacja wobec ofiary przestępstwa
• Konferencje w grupie rodzinnej
• Panele oddziałujące na ofiary
Lektura: Hass-Wisecup i Saxon: rozdziały 4, 5 i 6
Zajęcia 3 listopada (5) Procesy i praktyki sprawiedliwości naprawczej: część 2
• Kręgi pokojowe
• Kręgi skazujące
• Rady naprawcze
Lektury: Hass-Wisecup i Saxon: rozdziały 7 i 8
Zajęcia 10 listopada (6) Specjalne ofiary i specjalne przestępcy
• Ofiary przemocy
• Uwięzieni przestępcy
Lektura: Hass-Wisecup i Saxon: rozdziały 10 i 11
Zajęcia 17 listopada (7) Sprawiedliwość naprawcza w sądach i na powiązanych forach • Sądy dla dorosłych i sądy dla nieletnich
• Poza ustawowe aspekty wymiaru sprawiedliwości
• Przeczytaj kilka artykułów ze specjalnego wydania kanadyjskiego „Raportu Sprawiedliwości”
Lektura: Hass-Wisecup i Saxon: Rozdziały 9 i kilka zewnętrznych linków internetowych
Zajęcia 24 listopada (8) Wymiar sprawiedliwości naprawczej w sądach karnych i policji
• Sprawiedliwość naprawacza w policji
Czytania: Hass-Wisecup i Saxon: Rozdział 9
Zajęcia 01 grudnia (9) Sprawiedliwość naprawcza – kontrowersje i dyskusje
• Czy sprawiedliwość naprawcza działa?
• Poszerzenie sieci sprawiedliwości naprawczej
• Polityka koncentracji na ofierze przestępstwa lub sprawcy przestępstwa
Lektura: Hass-Wisecup i Saxon: rozdziały 14
Zajęcia 08 grudnia — Przyszłość sprawiedliwości naprawczej
• Wdrażanie sprawiedliwości naprawczej
• Sprawiedliwość naprawcza w szkołach
Lektura: Hass-Wisecup i Saxon: rozdziały 12 i 15
Zajęcia 15 grudnia Aktualna dyskusja i zakończenie.
Egzamin końcowy zaplanowany przez prowadzącego
Zajęcia oferowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Kurs będzie prowadzony w formie wykładów. Podczas zajęć będą omawiane określone kwestie dotyczące sprawiedliwości naprawczej, w kontekście innych strategii polityczno-kryminalnych, w tym tych najbardziej klasycznych, przedmiotem rozważań będzie rozległe zagadnienie efektywności karania i efektywności tak specyficznej strategii działania, omawiane będą konkretne przykłady zastosowania tej strategii i modelowy zakres odpowiedzialności karnej, studenci będą analizowali materiały źródłowe o opisy przypadków. Student zdobędzie wiedzę dotyczącą funkcjonowania sprawiedliwości naprawczej na świecie, w Europie oraz w Polsce.
Kryteria oceniania
Kurs będzie prowadzony w formie wykładów.
Forma zaliczenia - test
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Hass-Wisecup, A., & Saxon, C. (2018). Restorative justice: Integrating theory, research, and practice. Durham, NC: Carolina Academic Press.
To najważniejsza publikacja, powinna być dostępna w BUW (BUW stara się zakupić tę publikację do swoich zbiorów)
Reilly, J. (2019). Bad Law: Rethinking Justice for a Postcolonial Canada. RMP. This little book was written by former Alberta Judge, John Reilly who did a lot of work with Indigenous peoples and has written an accessible (local) book on restorative justice. (Available from Amazon).
Access will be provided to the Canadian “Justice Report” vol. 36(1), 2021. The entire edition is dedicated to restorative justice in Canada. The articles were mostly written by MRU students.
Inne materiały dostarczone przez prowadzącego lub opublikowane na stronie internetowej kursu (wydziału).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: