- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie - aspekty prawne i psychologiczne 2100-MON-PPWR-OG
W trakcie zajęć będą omawiane następujące zagadnienia:
Uwarunkowania przemocy w rodzinie.
Ogólna charakterystyka zjawiska przemocy w rodzinie (definicja, formy przemocy, skala zjawiska).
Psychologiczna sytuacja osób doświadczających przemocy (cykle przemocy, mechanizm współuzależnienia, wyuczona bezradność, PTSD, Syndrom Sztokholmski, wtórna wiktymizacja).
Charakterystyka sprawców przemocy w rodzinie. Rola mechanizmu obwiniania ofiary.
Przekonania społeczne na temat przemocy w rodzinie i ich znaczenie w przeciwdziałaniu przemocy.
Instytucje i organizacje udzielające pomocy osobom doświadczającym przemocy i formy wsparcia.
Zadania gmin i powiatów w zakresie przeciwdziałania przemocy. Rola gminnych zespołów interdyscyplinarnych d/s przeciwdziałania przemocy.
Rozwiązania prawne i procedury postępowania w sytuacji przemocy w rodzinie. Procedura "Niebieskie Karty".
Rola grupowych form wsparcia dla osób doświadczających przemocy i
programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy, uczestnicy zajęć poznają:
- pojęcie i formy przemocy w rodzinie;
- psychologiczne mechanizmy przemocy w rodzinie (cykle przemocy, mechanizm współuzależnienia, wyuczonej bezradności, wtórnej wiktymizacji, PTSD, Syndrom Sztokholmski, konsekwencje zjawiska obwiniania ofiary);
- rolę przekonań społecznych na temat przemocy w rodzinie i ich wpływ na podejmowanie działań w celu przeciwdziałania przemocy;
- zadania gmin i powiatów w zakresie przeciwdziałania przemocy;
- rozwiązania prawne i procedury postępowania w sytuacji przemocy w rodzinie;
- zadania gminnych zespołów interdyscyplinarnych do spraw przeciwdziałania przemocy;
- instytucje i organizacje udzielające pomocy osobom doświadczającym przemocy i formy wsparcia;
- rolę i zasady organizowania grupowych form pomocy.
W zakresie umiejętności i kompetencji społecznych, uczestnicy zajęć będą:
- rozumieli uwarunkowania i mechanizmy towarzyszące sytuacji przemocy wobec osób bliskich,
- znali zasady postępowania w celu przerwania przemocy,
- potrafili wskazać rodzinie dotkniętej przemocą instytucje udzielające pomocy oraz formy wsparcia.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajeciach. Kontrola obecności.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej.
Tematy projektów zostana uzgodnione ze studentami.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
S. Herzberger, Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej, PARPA, Warszawa 2002.
K. Browne, M. Herbert, Zapobieganie przemocy w rodzinie, PARPA, Warszawa 1999.
M. Kordas-Surowiec, Grupy wsparcia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie. Przykład województwa mazowieckiego, ASPRA-JR, Warszawa 2017.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005 nr 180, poz. 1493).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, (Dz.U. 2011, nr 209, poz. 1245).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: