- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Świat krasu i jaskiń 1900-SKJ-B-OG
● Istota krasu. Skały krasowiejące i ich rozpuszczanie. Warunki rozwoju krasu. Rozpowszechnienie krasu na świecie. Naukowe i gospodarcze znaczenie krasu. Nauka o krasie.
● Zróżnicowanie i typologia krasu. Występowanie krasu w skorupie ziemskiej. Typy krasu: litologiczne, klimatyczne, geomorfologiczne. Kras epigeniczny i hipogeniczny. Kras litoralny. Paleokras.
● Wpływ krasu na komponenty krajobrazu: podłoże geologiczne, rzeźbę, wody podziemne, wody powierzchniowe, roślinność i gleby. Krajobraz krasowy: struktura i osobliwości funkcjonalne. Krajobraz krasowy jako ewolucyjny etap cyklu krasowego.
● Jaskinie – istota i definicje. Rodzaje jaskiń, ich genetyczna klasyfikacja, występowanie. Nauka o jaskiniach – speleologia. Rozmiary jaskiń. Największe jaskinie świata. Znaczenie naukowe i gospodarcze jaskiń.
● Życie w jaskiniach. Jaskinie jako specyficzny ekosystem. Roślinność, zwierzęta oraz mikroorganizmy jaskiń.
● Jaskinie w ujęciu sakralnym. Święte jaskinie chrześcijaństwa, buddyzmu, islamu, hinduizmu. Jaskiniowa turystyka pielgrzymkowa.
● Oblodzenie jaskiń, jego istota i przyczyny. Klimat jaskiń. Formy występowania lodu w jaskiniach. Utwory kriomineralne. Najsłynniejsze lodowe jaskinie świata.
● Kras wapienny i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Półwysep Bałkański, Egipt, Ameryka Północna i in.).
● Kras gipsowy i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Ural, Ukraina Zachodnia, Polska Południowa i in.).
● Kras solny i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Iran, Tadżykistan, Zaurale, Zakarpacie, Izrael i in.).
● Istota i specyfika krasu tropikalnego. Kras tropikalny na przykładzie różnych obszarów świata (Chiny, Indochiny, Kuba, Indie, Filipiny, Malezja i in.).
● Archipelag krasowy jako specyficzny lądowo-wodny typ krajobrazu krasowego. Przykłady i charakterystyka archipelagów krasowych: El Nido (Filipiny), Ha Long (Wietnam), Phang-ga (Tajlandia i in.).
● Zapadliska krasowe: powstawanie, wielkość, zagrożenia. Przykłady dużych zapadlisk oraz sposobów ich powstawania. Zapadliska krasowe jako „zaginione światy”.
● Obiekty krasowe na liście UNESCO. Krajobrazy krasowe (Chiny, Filipiny, Kuba i in.) oraz jaskinie (z różnych kontynentów).
● Pseudokras: istota i rodzaje. Charakterystyka kriokrasu, wulkanokrasu, krasu granitowego, krasu lessowego, krasu w piaskowcach i in.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
1) Zna istotę procesów i zjawisk krasowych, przyczyny ich występowania, skutki krajobrazowe i środowiskowe, znaczenie dla życia człowieka.
2) Zna koncepcje wyjaśniające przebieg i zróżnicowanie zjawisk i procesów krasowych na Ziemi.
3) Wykazuje znajomość bazowych kategorii pojęciowych i terminologicznych w zakresie nauki o krasie i speleologii.
UMIEJĘTNOŚCI
1) Umie wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła.
2) Posiada umiejętność przygotowania pisemnych prac na podstawie literatury.
3) Posługuje się szczegółową specjalistyczna terminologią naukową.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1) Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji specjalistycznej wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny.
2) Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
3) Rozumie szczególną społeczną rolę nauki i potrzebę upowszechniania dokonań naukowych.
Kryteria oceniania
Napisanie eseju na wybrany temat (z zaproponowanej listy).
Esej ma być sporządzony zgodnie z podanymi przez wykładowcę wytycznymi i liczyć 10-15 stron.
Jakość opracowania oceniana jest w skali od 1 do 5 na podstawie:
- stopnia zgłębienia tematu w zakresie merytorycznym, wystarczającej (sugerowanej) objętości;
- pełni wykorzystanych źródeł,
- właściwej struktury i ułożenia materiału,
- samodzielności tekstu,
- jakości szaty graficznej.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Migoń P., 2013. Geomorfologia. Warszawa, PWN.
2. Pulina M., Andrejczuk W., 2000: Kras i jaskinie. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, tom XVII. Wydawnictwo Kurpisz, Poznań. 357 s.
3. Pulina M., 1999. Kras: formy i procesy. Wydawnictwo UŚ, Katowice.
4. Ford, D & Williams, P 2007, Karst Hydrogeology and Geomorphology, John Wiley & Sons, LtD., Chichester, England.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: