Metodyka zajęć dydaktycznych właściwych dla kształcenia geograficznego 1900-9AMZD
Treści kształcenia
1. Specyfika studiów geograficznych i kształcenia geograficznego; zajęcia
kameralne oraz terenowe – trudności i ich pokonywanie
2. Kultura studiowania
3. Komunikacja werbalna i niewerbalna ("mowa ciała")
4. Trudności w relacjach: prowadzący zajęcia – studenci; kultura osobista
5. Tworzenie sylabusów, ramowych rozkładów zajęć
6. Zasady przygotowania wykładu, ćwiczeń
7. Zasady i sztuka przygotowania prezentacji (m.in. przejrzystość, proporcje
tekstu i strony ilustracyjnej, sposób cytowania źródeł, afiliacje itd.) oraz
jej wykorzystania podczas wykładu, ćwiczeń: poprawność językowa i
terminologiczna, koncentracja uwagi, nawiązywanie dialogu
8. Umiejętność prowadzenia dialogu, dyskusji; stymulowanie, kontrola
równomiernego udziału, "gaszenie" konfliktów, kontrola czasu dyskusji
9. Ocenianie wyników pracy studentów, rodzaje i kryteria oceniania;
ocenianie kształtujące
10. Ewaluacja zajęć: cele, zasady, korzyści
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
Opis efektów kształcenia
W zakresie wiedzy Doktorant po zakończeniu kursu powinien znać:
• sposoby przygotowania (i przeprowadzenia) wykładu; rodzaje prezentacji
graficznych,
• przykłady najbardziej typowych błędów popełnianych przy wykonywaniu
prezentacji
• przykłady typowych błędów popełnianych podczas prowadzenia zajęć,
• typowe rodzaje zagrożeń występujących podczas zajęć terenowych,
• typowe źródła konfliktów ze studentami pojawiających się podczas takich
zajęć,
• przykłady rozkładów zajęć,
• przykłady sylabusów zajęć (cele, efekty, treści kształcenia, formy i
metody zajęć, sposób oceniania i ewaluacji),
• zna zasady formułowania celów operacyjnych zajęć i opracowywania
rozkładów materiałów
• zasady dydaktyczne oraz zasady komunikacji interpersonalnej
W zakresie umiejętności powinien potrafić:
• zaprojektować zajęcia dydaktyczne,
• opracować rozkład materiału kształcenia, dobrać formy prezentacji do jej
treści,
• opracować sylabus przedmiotu
• zaprojektować, wykonać i przedstawić prezentację w programie ppt,
zwracając uwagę na jej wizualną poprawność
• (np. czytelność, nie przeciążenie tekstem) i atrakcyjność graficzną
• poradzić sobie w typowych sytuacjach niesubordynacji studentów w
warunkach pracy kameralnej, jak i terenowej.
W zakresie kompetencji społecznych powinien mieć świadomość:
• występowania w grupie studenckiej osób o różnym stopniu
zaangażowania i motywacji do studiowania oraz istnienia
zróżnicowanych zdolności do nabywania (konstruowania) wiedzy oraz
rozwijania koniecznych umiejętności, a zatem – konieczności
modyfikowania zajęć w czasie ich trwania;
• zagrożeń, jakie niosą ze sobą zajęcia terenowe i mieć poczucie
odpowiedzialności za ich wszystkich uczestników.
Sposób weryfikacji przyjętych efektów kształcenia na podstawie:
• obserwacji uczestniczącej
• oceny prezentacji opracowanej przez doktoranta
• wspólnej ewaluacji zajęć w ich trakcie oraz po zakończeniu
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia:
- obecność i aktywność na zajęciach,
- poprawność wykonania prezentacji w Power Point i jej właściwe przedstawienie
w formie mini-wykładu
- esej: "Stawanie się nauczycielem"
Literatura
Literatura polecana
- Piskorz S. (red.), 1997, Zarys dydaktyki geografii, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa. (I wyd. 1995; wybrane fragmenty)
- Kostera M., Rosiak A., Zajęcia dydaktyczne. Jak je prowadzić, by....,
Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk, 2005
- Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy,WSPiA, Poznań,
2011
- Żylińska M, Neurodydaktyka, Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi,
Wyd. Nauk. UMK, Toruń, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: