Seminarium magisterskie II 1900-7-SM2-UIR
Na seminarium projektowym studenci opracowują projekt zagospodarowania przestrzeni, będący odpowiedzią planistyczną na zidentyfikowany problem. Celem zajęć jest zaznajomienie kursantów z metodycznym podejściem do zadania planistycznego, opierającym się na analizie teoretycznej zidentyfikowanego problemu. Fazy typowego opracowania obejmują:
1. badania literaturowe wybranej problematyki,
2. rozpatrzenie przykładów dobrej praktyki projektowej,
3. sformułowanie kryteriów projektowych,
4. analizę uwarunkowań planistycznych terenu opracowania,
5. sporządzenie koncepcji projektowej,
6. sporządzenie dokumentacji planistycznej.
Na seminarium badawczym omawiane są następujące zagadnienia:
1. Metodologia prac badawczych
2. Definiowanie problemu badawczego, pytania badawcze, formułowanie hipotezy, konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć
3. Dobór narzędzi badawczych
4. Redagowanie tekstu naukowego. Przypisy. Spis bibliografii
5. Pozyskiwanie informacji pierwotnych i wtórnych
6. Źródła danych. Korzystanie ze źródeł internetowych
7. Analiza i interpretacja wyników.
Podczas seminarium studenci prezentują postępy nad własną pracą, koreferują prace innych studentów, uczestniczą w dyskusji.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W06, K_W10 / K_U05, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12 / K_K02, K_K03, K_K05, K_K08 / S2_W06, S2_W10 / S2_U05, S2_U09, S2_U10, S2_U11, S2_U12 / S2_K02, S2_K03, S2_K05
Seminarium projektowe:
Wiedza. W trakcie seminarium student zdobywa wiedzę na temat:
- metodyki pracy planistycznej,
- wybranej problematyki planistycznej,
- innych problemów planistycznych, stanowiących tło teoretyczne dla wybranego zagadnienia.
Umiejętności. Student potrafi w sposób metodyczny i naukowy sporządzić dokumet planistyczny.
Kompetencje społeczne. Student zdaje sobie sprawę z konieczności ciągłego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności.
Seminarium badawcze:
Wiedza. Po ukończeniu seminarium student ma wiedzę o sposobach projektowania i metodologii przeprowadzania badań naukowych w oparciu o istniejącą literaturę i koncepcje teoretyczne.
Umiejętności. Student potrafi dobrać literaturę przedmiotu, odnaleźć odpowiednie źródła danych, postawić hipotezę, zaprojektować i zastosować narzędzia badawcze, przeanalizować zebrany materiał i wysnuć wnioski. Student potrafi poprawnie zredagować pracę naukową.
Kompetencje społeczne. Student zdaje sobie sprawę z konieczności ciągłego uczenia się, poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności. Ma świadomość interdyscyplinarności badań nad przestrzenią. Potrafi konstruktywnie krytykować inne prace badawcze.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach.
Prezentacje postępu prac badawczych.
Warunki zaliczenia seminarium projektowego:
I semestr: wybór problematyki pracy, dobór literatury przedmiotu, opracowanie teoretyczne problematyki, wstępne sformułowanie celów pracy;
II semestr: wybór terenu opracowania, analiza uwarunkowań planistycznych terenu opracowania, dobór przykładów dobrej praktyki, rozpatrzenie przykładów dobrej praktyki, sformułowanie kryteriów planistycznych, sformułowanie tytułu pracy, sporządzenie wstępnego konspektu pracy;
III semestr: sporządzenie koncepcji projektowych, sporządzenie dokumentacji projektowej, sporządzenie konspektu pracy.
Seminarium badawcze:
I semestr: literatura przedmiotu, pytania badawcze i hipoteza
II semestr: zagadnienia wstępne i rozdział teoretyczny
III semestr: część badawcza pracy
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Buczek G., Tetera-Jankowska M. (red), 2003, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepisy-omówienia-komentarze, Urbanista
Chmielewski T., System planowania przestrzennego, T1-2
Arvay-Podhalańska E., Podolak (red.), 1998, Gospodarka przestrzenna gmin
Wejchert K., 1984, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady
Sztumski J. 2010, Wstęp do metod i technik badań społecznych. WN Śląsk
Domański R. 2007, Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne. PWN, Warszawa.
Plit F. 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii. WGSR, Warszawa.
Babbie E. 2007, Badania społeczne w praktyce. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: