Technologie informacyjne i komunikacyjne 1900-6-TIK
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
istniejących technologii informacyjnych i komunikacyjnych,
narzędzi umożliwiających wykorzystanie ww. technologii,
zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii,
zasad dotyczących formy pracy naukowej.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
swobodnego poruszania się w nowoczesnych technologiach,
doboru narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych do swoich potrzeb,
oceny bezpieczeństwa i etyki podejmowanych w pracy naukowej działań.
Treści. Tematy zajęć:
1. Wprowadzenie. Konfiguracja maila uniwersyteckiego, dysk google, zasady formatowania tekstów (w tym budowa artykułów naukowych i prac dyplomowych). Strona WGSR. Korzystanie z e-learningu.
2. Programy do prezentacji multimedialnych (prezi, power point). Narzędzia graficzne (canva, marvel, Photoscape).
3. Portal ESRI, geoportale.
4. Zasoby UW (bazy, biblioteki). Biblioteka Nauki. Infona. Biuro karier. Inkubator UW.
5. Menedżery bibliografii (Mendeley).
6. Podstawy budowania stron www (domena, hosting, podstawy wordpressa, html-a, SEO, optymalizacja, google analytics).
7. Bezpieczeństwo w sieci (fake newsy, trolling, booty, generatory haseł).
8. Źródła wiedzy w Internecie. Wikipedia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe uczenia się: K_W06, K_W10, K_U09, K_U10, K_K03
WIEDZA
Student:
- w sposób pogłębiony zna metody, techniki i narzędzia stosowane
przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej,
w tym techniki pozyskiwania danych, orientuje się w istniejących technologiach informacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych w trakcie studiów, posiada elementarną wiedzę dotyczącą narzędzi związanych z informacją i komunikacją w nauce;
- zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i
prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności
intelektualnej.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi pozyskiwać i krytycznie dobierać dane z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy, a także wyciągać wnioski oraz formułować i
wyczerpująco uzasadniać opinie, potrafi korzystać z poznanych na zajęciach narzędzi w swojej działalności studenckiej i pracy naukowej;
- potrafi przygotować i przedstawić prezentacje ustne, w języku polskim i języku obcym, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej lub leżących na pograniczu z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi.
Kompetencje społeczne
Student:
- dostrzega wielość i złożoność technologii we współczesnej nauce, uczenia się przez całe życie, prezentuje postawę ciągłego doskonalenia
własnego warsztatu pojęciowego, pogłębiania wiedzy i umiejętności, rozwoju osobistego, potrafiąc także inspirować i organizować proces uczenia się
innych osób.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
Opracowanie i zaprezentowanie wybranego zagadnienia w zakresie TIK, obecność na zajęciach, udział w dyskusji.
- dopuszczalne są dwie nieobecności, wszystkie nieobecności muszą zostać usprawiedliwione.
- w przypadku nie uzyskania zaliczenia przedmiotu, przewiduje się jeden dodatkowy termin na poprawę zaliczenia, termin ustalany po konsultacji z prowadzącym ćwiczenie.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Platforma COME UW: https://kampus.come.uw.edu.pl/
2. Support dysku googla: https://support.google.com/drive/
3. Support pakietu offcie: https://support.office.com/pl-pl
4. Support prezi: https://support.prezi.com/hc/en-us
5. Tutoriale ArcGIS online: https://learn.arcgis.com/en/projects/get-started-with-arcgis-online/
6. Instruktaże EduEsri: http://edu.esri.pl/skarbnica-wiedzy/instruktaze
7. Strona BUW: https://www.buw.uw.edu.pl
8. Support wordpressa: https://pl.wordpress.org/support/
9. Bradshaw S., Howard P.N., Challenging Truth and Trust: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation, Oxford Internet Institute 2018, http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2018/07/ct2018.pdf
10. Kaźmierska A., Brzeziński W., Jak nas lepią demiurgowie?, Tygodnik Powszechny, nr 41 (3613), 2018, s. 12-16
11. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: