Wstęp do nauk społecznych 1900-5-WNS
Wykład obejmuje następujące tematy:
1. Wprowadzenie: początki nauk społecznych, kierunki ewolucji, krytyka, podstawowe pojęcia.
2. RYNEK: czym jest niewidzialna ręka rynku? niejednolitość dziedzictwa Adama Smitha, „spór Mandeville’a i Smitha”
3. SPOŁECZEŃSTWO, WSPÓŁPRACA: stratyfikacja społeczna, role społeczne, grupy społeczne i koordynacja działań grupowych, współpraca i społeczeństwo obywatelskie
4. ROZWÓJ: czym jest rozwój? pomiar i programowanie rozwoju
5. DEMOKRACJA w kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego
6. KAPITAŁ SPOŁECZNY
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W10 / K_U01, K_U04
Uczestnicy zajęć powinni posługiwać się elementarnymi pojęciami z zakresu nauk społecznych, rozumieć czym różnią się one od innych nauk, jakie metody wykorzystują, czym jest rynek, instytucje, kapitał społeczny.
Student:
Zna i rozumie teorie z zakresu nauk społecznych niezbędnych w gospodarce przestrzennej
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych do analiz zjawisk przestrzennych, wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania, zaproponować rozwiązania podmiotom o zróżnicowanych oczekiwaniach wobec przestrzeni
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe w postaci egzaminu pisemnego
Literatura
Hausner J. 2012, Koncepcja modelu polityki rozwoju społeczno-gospodarczego, w: J. Górniak, M. Mazur (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 15-37.
Jemielniak D., Przegalińska A. (2020) Społeczeństwo współpracy, Warszawa:Scholar.
Przeworski A. (2002) Democracy and Economic Development, New York University
Sedláček T. (2012) Ekonomia dobra i zła, przeł. D. Bakalarz, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Wapshott N. (2011) Keynes kontra Hayek – spór, który zdefiniował współczesną ekonomię, przeł. R. Madejski, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Wilkin J. (2012) Komu potrzebne są nauki społeczne? Nauki społeczne w polskiej i europejskiej przestrzeni badawczej oraz w rozwiązywaniu problemów rozwoju, NAUKA 4, 17-32.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: