Technologie informacyjne i komunikacyjne 1900-5-TIK
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
istniejących technologii informacyjnych i komunikacyjnych,
narzędzi umożliwiających wykorzystanie ww. technologii,
zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii,
zasad dotyczących formy pracy naukowej.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
swobodnego poruszania się w nowoczesnych technologiach,
doboru narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych do swoich potrzeb,
oceny bezpieczeństwa i etyki podejmowanych w pracy naukowej działań.
Treści. Tematy zajęć:
1. Wprowadzenie. Konfiguracja maila uniwersyteckiego, dysk google, zasady formatowania tekstów (w tym budowa artykułów naukowych i prac dyplomowych). Strona WGSR. Korzystanie z e-learningu.
2. Programy do prezentacji multimedialnych (prezi, power point). Narzędzia graficzne (canva, marvel, Photoscape).
3. Portal ESRI, geoportale.
4. Zasoby UW (bazy, biblioteki). Biblioteka Nauki. Infona. Biuro karier. Inkubator UW.
5. Menedżery bibliografii (Mendeley).
6. Podstawy budowania stron www (domena, hosting, podstawy wordpressa, html-a, SEO, optymalizacja, google analytics).
7. Bezpieczeństwo w sieci (fake newsy, trolling, booty, generatory haseł).
8. Źródła wiedzy w Internecie. Wikipedia.
9. Portale społecznościowe: Facebook i Instagram
Szacowany nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w zajęciach, 15 godzin - zapoznanie się z literaturą i materiałami, 15 godzin - wypełnienie testów cząstkowych na platformie KAMPUS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W06 / K_U04, K_U10 / K_K02
Efekty uczenia się: K_W10, K_U02, K_U03, K_U06, K_U10, K_U12, K_K01, K_K02
WIEDZA
Student:
1. orientuje się w istniejących technologiach informacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych w trakcie studiów;
2. posiada elementarną wiedzę dotyczącą narzędzi związanych z informacją i komunikacją w nauce;
3. posiada elementarną wiedzę dotyczącą zasad poruszania się w Internecie i korzystania z ww. technologii,
4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą formy pracy naukowej;
.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
1. potrafi korzystać z poznanych na zajęciach narzędzi w swojej działalności studenckiej i pracy naukowej;
2. krytycznie ocenia i dobiera poznane narzędziach do swoich potrzeb i preferencji;
3. pisze teksty naukowe i projektuje prezentacje zgodnie z poznanymi zasadami;
4. dokonuje krytycznej oceny rzetelności źródeł wiedzy.
POSTAWY
Student:
1. dostrzega wielość i złożoność technologii we współczesnej nauce;
2. otwiera się nowe narzędzia pracy;
3. w swojej pracy naukowej i działalności studenckiej posługuje się zasadami etyki;
4. dba o bezpieczeństwo swoje i innych w sieci,
5. jest otwarty na rozwój własnych kompetencji zawodowych,
6. podejmuje działania mające na celu upowszechnianie dokonań naukowych.
Kryteria oceniania
Metody: wykład, konwersatorium, spotkania z ekspertami
Warunki zaliczenia:
Testy cząstkowe zaliczone na co najmniej 51% punktów (na platformie e-learningowej)
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Platforma COME UW: https://kampus.come.uw.edu.pl/
2. Support dysku googla: https://support.google.com/drive/
3. Support pakietu offcie: https://support.office.com/pl-pl
4. Support prezi: https://support.prezi.com/hc/en-us
5. Tutoriale ArcGIS online: https://learn.arcgis.com/en/projects/get-started-with-arcgis-online/
6. Instruktaże EduEsri: http://edu.esri.pl/skarbnica-wiedzy/instruktaze
7. Strona BUW: https://www.buw.uw.edu.pl
8. Support wordpressa: https://pl.wordpress.org/support/
9. Bradshaw S., Howard P.N., Challenging Truth and Trust: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation, Oxford Internet Institute 2018, http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2018/07/ct2018.pdf
10. Kaźmierska A., Brzeziński W., Jak nas lepią demiurgowie?, Tygodnik Powszechny, nr 41 (3613), 2018, s. 12-16
11. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: