Przedsiębiorczość akademicka 1900-5-PAK-WW
Zagadnienia poruszane na wykładzie będą obejmowały zarówno wymiar teoretyczny, jak i praktyczny. Na początku zajęć studentom przedstawiona zostanie lista potencjalnych tematów, z których wybiorą te szczególnie dla nich interesujące.
Potencjalna lista tematów w wymiarze teoretycznym:
1. Ewolucja roli uczelni wyższych. Koncepcje uniwersytetu XXI wieku.
2. Uczelnie a rozwój regionalny (w teoriach rozwoju oraz w dokumentach strategicznych).
3. Uwarunkowania prawne rozwoju przedsiębiorczości akademickiej (w Polsce i na świecie).
4. Instrumenty wspierania przedsiębiorczości akademickiej – podstawy teoretyczne.
5. Bariery rozwoju przedsiębiorczości akademickiej.
6. Dylematy etyczne związane z rozwojem przedsiębiorczości akademickiej oraz zmieniającą się rolą uczelni.
Potencjalna lista tematów w wymiarze praktycznym:
1. Jak stworzyć dobry biznes plan?
2. Jak założyć własną działalność gospodarczą? Gdzie szukać wsparcia?
3. Jak pozyskać środki finansowe na rozwój własnej działalności gospodarczej?
4. Jak przygotować dobre CV oraz list motywacyjny? Jak przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną?
5. Jak chronić własność intelektualną?
6. Jak skomercjalizować wyniki badań? (jak praktycznie wykorzystać wyniki pracy naukowej)?
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- zna podstawowe pojęcia związane z zagadnieniem przedsiębiorczości akademickiej;
- potrafi zidentyfikować i scharakteryzować instrumenty wspierania przedsiębiorczości akademickiej;
- analizuje potencjalne korzyści i zagrożenia związane z postępującą ewolucją instytucji szkolnictwa wyższego;
- potrafi korzystać z oferowanych możliwości wsparcia przedsiębiorczości akademickiej (w szczególności z Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Zaliczenie pisemne - pytania otwarte dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Clark B. R. 1998, Creating Entrepreneurial Universities: Organisational Pathways of Transformation, International Association of Universities and Elsevier Science Ltd, Oxford.
Krimsky S. 2006, Nauka skorumpowana. O niejasnych związkach nauki i biznesu, (tytuł oryginału: Science in the Private Interest. Has the Lure of Profits Corrupted Biomedical Research?), tłumaczenie: Biały B., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Matusiak K. B., Guliński J. (red.) 2010, System transferu technologii i komercjalizacji wiedzy w Polsce - siły motoryczne i bariery. Polska Akademia Rozwoju Przedsiębiorczości, Poznań-Łódź-Wrocław-Warszawa.
Plawgo B. (red.) 2011, Przedsiębiorczość akademicka - stan, bariery i przesłanki rozwoju, PWSIiP w Łomży, Łomża.
Wissema J. G. 2005, Technostarterzy, dlaczego i jak? Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Weresa M. A. (red.) 2007, Transfer wiedzy z nauki do biznesu - doświadczenia regionu Mazowsze. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: