Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Górny Śląsk) 1900-5-DKPG-WH
Problematyka zajęć (terenowych lub opracowywanych przez studentów samodzielnie) obejmuje następujące główne zagadnienia:
- specyfika regionu Górnego Śląska (historia, dzieje, granice historyczne i współczesne, źródła i charakter tożsamości kulturowej, specyfika przyrodnicza, zasoby).
- Górnośląski Okręg Przemysłowy (obszar Górnego Śląska jako obszar górnictwa - rud srebra, cynku i ołowiu, węgla - oraz hutnictwa, w przekroju historycznym, współczesne problemy górnictwa i hutnictwa oraz kierunki ich rozwiązywania);
- Górnośląski Okręg Metropolitarny (konurbacja górnośląska i tworzące ją miasta, charakterystyka kompleksowa największych miast, koncept urbanistyczny Silesia City, problemy metropolitarne);
- Patronackie osiedla robotnicze (zjawisko osiedli patronackich na Śląsku na tle Europy, najciekawsze dzielnicy śląskich miast, w tym Nikiszowiec i Giszowiec, walory i znaczenie historyczne i kulturowe osiedli);
- Poprzemysłowe dziedzictwo kulturowe Górnego Śląska (Szlak Zabytków Techniki, charakterystyka najciekawszych spośród 40 obiektów, znaczenie kulturowe i gospodarcze obiektów poprzemysłowych, rewitalizacja terenów pogórniczych, współczesne problemy ekologiczne);
- Aktualne problemy Metropolii Górnośląskiej .
Kierunek podstawowy MISMaP
geografia
gospodarka przestrzenna
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna i rozumie specyfikę regionalną Górnego Śląska, orientuje się w zachodzących w obrębie regionu procesach transformacyjnych dotyczących gospodarki i społeczeństwa oraz przekształcenia środowiska przyrodniczego tego obszaru.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Umie wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła.
2. Posiada umiejętność przygotowania pisemnych prac na podstawie literatury.
3. Posługuje się szczegółową i właściwą terminologią geograficzną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1) Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny.
2) Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
3) Rozumie szczególną społeczną rolę nauki i potrzebę upowszechniania dokonań naukowych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział w 5-dniowym wyjeździe terenowym w region Górnego Śląska oraz dokonanie w trakcie wyjazdu krótkiego (około 10 minut) wystąpienia na określony temat (wybrany z listy poniżej). Pod uwagę brana również ogólna aktywność studenta, między innymi udział w dyskusjach.
W okresie pandemii studenci wybierają z zaproponowanej listy konkretny temat w celu przygotowania eseju oraz prezentacji. Następnie temat jest prezentowany w formie zdalnego wystąpienia podczas spotkania w którym uczestniczą wszyscy studenci. Studenci są zachęcani przez prowadzących do zadawania pytań oraz przedyskutowania prezentowanego tematu. Czas przewidywany na prezentację to 20 minut, na dyskusję - 10 minut. Prezentacje odbywają się w wyznaczonych dniach i są zgrupowane w tematyczne bloki. Napisanie eseju (wg podanych wytycznych) na wybrany z listy temat oraz dokonanie prezentacji, a także obecność na zajęciach, stanowią warunek zaliczenia przedmiotu. Ocena ogólna stanowi średnią arytmetyczną z oceny prezentacji oraz oceny eseju.
Lista tematów:
I. Górny Śląsk – historia i teraźniejszość
1. Górny Śląsk – położenie, współczesne granice, charakterystyka fizycznogeograficzna
2. Dzieje Górnego Śląska – historyczny kalejdoskop
3. Katowice stolicą Górnego Śląska
4. Górnośląski Związek Metropolitarny – charakterystyka ogólna
5. Górnośląski Okręg Przemysłowy – industrialne serce Polski
6. Czeski Górny Śląsk – historia i teraźniejszość
7. Ruch Autonomii Śląska: istota i kontrowersje
II. Zabytki i dziedzictwo poprzemysłowe
8. Szlak Zabytków Techniki: historia, obiekty, rozwój
9. Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach jako obiekt na liście UNESCO
10. Kopalnia soli Wieliczka jako obiekt na liście UNESCO
11. Dziedzictwo poprzemysłowe Górnego Śląska – zabytkowe kopalnie węgla
12. Patronackie osiedla robotnicze na Górnym Śląsku
13. Wybrane muzea Górnego Śląska
III. Aspekty społeczne i kulturowe
14. Górny Śląsk jako tygiel kulturowy, kwestie demograficzne oraz migracje (stan i tendencje)
15. Ślązacy – kim są?
16. Tradycje i obyczaje Ślązaków
17. Gwara śląska – pochodzenie i specyfika
18. Sztuka Górnego Śląska – od sztuki wysokiej po śląskie murale
19. Kuchnia Górnego Śląska mieszanką smaków
IV. Rewitalizacja i ochrona przyrody
20. Rekultywacja i rewitalizacja terenów poprzemysłowych i zdegradowanych – przykłady
21. Formy ochrony przyrody na Górnym Śląsku - przegląd
22. Projekty czynnej ochrony przyrody na Górnym Śląsku – przykłady
23. „Pustynia” Błędowska fenomen przyrodniczo-gospodarczy Górnego Śląska
24. Turystyka przyrodnicza na Górnym Śląsku
25. Zabytki nieprzemysłowe Górnego Śląska – aspekt turystyczny
V. Ochrona środowiska i zmiany klimatu
26. Antropogeniczne przekształcenia rzeźby na Górnym Śląsku
27. Górnictwo węgla na Górnym Śląsku: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
28. Stan powietrza w konurbacji górnośląskiej, wyzwania i perspektywy
29. Zanieczyszczenie wód i gleb oraz problem odpadów na Górnym Śląsku – przeszłość i teraźniejszość
30. Eksploatacja węgla kamiennego, a zmiany klimatu – istota problemu
31. Wyzwania dla Górnego Śląska związane z adaptacją do zmian klimatu
Literatura
1.R. Dulias, A. Hibszer: Województwo śląskie Przyroda, gospodarka, dziedzictwo kulturowe. Krzeszowice: Kubajak, 2004, s. 107–108, 112–115, seria: Atlas i klucz.
2.Z. Rokita. Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku (e-book)
3. Kazimierz Popiołek, Śląskie dzieje, PWN, Warszawa-Kraków 1976, s. 483
4. Pradzieje. W: Kazimierz Popiołek: Historia Śląska od pradziejów do 1945 roku. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk', 1972, s. 16–17.
5. Rzętała M., 2000: Bilans wodny oraz dynamika zmian wybranych zanieczyszczeń zbiornika Dzierżno Duże w warunkach silnej antropopresji. Prace Naukowe UŚ w Katowicach nr 1913. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. 176 s.
6. Zygmunt Kłodnicki: Grupy etnograficzne i etnonimiczne Śląska. W: Tożsamość etniczna i kulturowa Śląska w procesie przemian. Wrocław-Cieszyn: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2009, s. 74, 80, 82, 83. ISBN 978-83-87266-87-5.
7. Jan Stanisław Bystroń: Ugrupowanie etniczne ludu polskiego. Kraków: Orbis, 1925, s. 11, 14, seria: Krakowskie Odczyty Geograficzne; Nr 2.
8. Europejski Szlak Dziedzictwa Przemysłowego. [dostęp 2011-06-08].
9.Jan Kurek, Śląsk jako region kulturowy w etnografii, [w:] Acta Universitatis Wratislaviensis No 1447, t. VII Struktura współczesnego społeczeństwa Polski w świetle badań śląskich, cz. 1, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1993
10. Dygacz; Śląskie pieśni ludowe;1995
11. Wanatowicz; Górny Śląsk, Śląsk Cieszyński i okręg ostrawski w okresie industrializacji;1990
12. Zygmunt Kłodnicki: Grupy etnograficzne i etnonimiczne Śląska. W: Tożsamość etniczna i kulturowa Śląska w procesie przemian. Wrocław-Cieszyn: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2009, s. 60–66.
13. Marek Szołtysek: Ilustrowany słownik gwary śląskiej. Rybnik: Śląskie ABC, 1999, s. G. ISBN 83-909286-4-7.
14. Jolanta Tambor: O śląskich obyczajach, śląskich potrawach i niektórych śląskich słowach. [dostęp 2010-11-24].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: