Uwarunkowania rozwoju turystyki - studium badawcze 1900-3-URT-GSET-OW
Uwarunkowania rozwoju turystyki – studium badawcze to pięciodniowy kurs terenowy odbywający się w wybranym regionie turystycznym Polski. Celem ćwiczeń jest identyfikacja i analiza uwarunkowań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, ekonomicznych i politycznych mających wpływ na rozwój turystyki. W toku zajęć studenci będą próbowali odpowiedzieć m.in. na następujące pytania:
• Jakie czynniki wpływają na rozwój turystyki na danym obszarze?
• Jakie korzyści wynikają z tego rozwoju? Kto przede wszystkim je odnosi?
• Czy rozwój turystyki niesie za sobą jakieś negatywne konsekwencje? Jeśli tak – jakie?
• Jak rozwój turystyki i wynikające z niego możliwości i problemy postrzegają różne grupy lokalnych aktorów, a jak sami turyści?
Studium badawcze realizowane będzie z wielu różnych perspektyw: lokalnych mieszkańców, przedsiębiorców, władz samorządowych, instytucji zarządzających terenami chronionymi, lokalnych stowarzyszeń, i wreszcie: przez pryzmat samych turystów, ich potrzeb i problemów.
Zajęcia będą miały charakter kameralny i terenowy. W ich realizacji studenci będą mieli okazję wykorzystać w praktyce metody badań ilościowych i jakościowych, jak również wiedzę zdobytą podczas zajęć z projektowania badań.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W04, K_W15, K_W18 / K_U01, K_U04, K_U11, K_U13
Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_W04, S1_W05, S1_W11 / S1_U01, S1_U04, S1_U11, S1_U13
Wiedza:
- student rozumie i charakteryzuje złożone procesy społeczne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych;
- student ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych współczesnych problemach związanych z rozwojem turystyki w skali lokalnej i regionalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje;
- student wykazuje znajomość zasad zagospodarowania turystycznego w skali lokalnej i regionalnej zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego.
Umiejętności:
- student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego;
- student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi;
Kompetencje społeczne:
- student umie działać w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów badawczych.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega aktywność studenta w trakcie ćwiczeń terenowych (50%) oraz praca podsumowująca realizację projektu (50%).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: