Podstawy planowania przestrzennego 1900-3-PPP-GSE
Zajęcia odbywają się w formie wykładów i ćwiczeń w wymiarze odpowiednio 30 i 15 godzin. Tematyka wykładów dotyczy planowania przestrzennego jako działania którego celem jest przełożenie programów rozwojowych na organizację przestrzeni w sensie lokalizacji funkcji i odpowiednego do nich zagospodarowania. Kwestie planistyczne na wykładach omawiane są w skali krajowej, regionalnej i lokalnej. Wykłady obejmują także kwestie planowania w krajach Unii Europejskiej. Ćwiczenia obejmują kwestie planowania przestrzennego w skali lokalnej (gmina) nawiązując do sposobu organizacji zarządzania rozwojem w Polsce i rozłożenia kompetencji p[planistycznych między różne szczeble. Na ćwiczeniach studenci pracują w grupach przygotowując koncepcje zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru. Tematyka wykładów jest następująca:
• Aksjologia, metodologia i istota planowania przestrzennego
• Polityka rozwoju gmin – uwarunkowania, cele, metody realizacji
• Planowanie przestrzenne jako instrument realizacji planów rozwojowych
• Uwarunkowania prawno-instytucjonalne procesów planistycznych
• Planowanie przestrzenne na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym
• Warunki skutecznego planowania przestrzennego
• Systemy planowania przestrzennego
• Planowanie przestrzenne a ład przestrzenny
• Planowanie przestrzenne na obszarach miejskich i wiejskich
• Planowanie przestrzenne a projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
• Instrumenty sterowania rozwojem w przestrzeni
• Planowanie przestrzenne a projektowanie zagospodarowania przestrzennego
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W12, K_W13, K_U09, K_K07
Efekty specjalnościowe: S1_W01, S1_W12, S1_W13, S1_U09, S1_K07
Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanych w planowaniu przestrzennym oraz zna powiązania i relacje między gospodarką przestrzenną a różnymi dziedzinami życia społeczno-gospodarczego
student zna ogólne zasady tworzenia dokumentów planistycznych na poziomie gminy, regionu i kraju
student posiada umiejętność pracy z wykorzystaniem mapy zasadniczej
student potrafi zastosować podstawowe metody analizy struktur funkcjonalno-przestrzennych
Kryteria oceniania
wykład: egzamin; ćwiczenia: ocena wykonanego projektu
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Bank Światowy, 2006. Sustainable Land Management. Challenges, Opportunities, and Trade-offs. Washington: The World Bank.
Chmielewski J.M., 2001. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Domański R. (1989), Podstawy planowania przestrzennego, PWN, Poznań-Warszawa.
European Commission, 1999. ESDP European Spatial Development Perspective. Towards Balanced and Sustainable Development of the Territory of the European Union. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Izdebski H. 2013. Ideologia i zagospodarowanie przestrzeni, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
Jędraszko A., 2005, Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych. UMP, Warszawa
Kowalewski A., Mordasewicz J., Osiatyński J., Regulski J., Stępień J., Śleszyński P., 2014. Ekonomiczne straty i społeczne koszty niekontrolowanej urbanizacji w Polsce – wybrane fragmenty raportu. Samorząd Terytorialny, nr 4, s. 5–21.
MaliszB.(1985), Gospodarka ipolityka przestrzenna, [w:] J. Regulski (red.), Planowanie przestrzenne, PWE, Warszawa
Topczewska T., Maliszewski C., 2014, Suburbanizacja a jakość dokumentów planistycznych gmin. IGPiM, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: