Proces globalizacji na obszarach francuskojęzycznych 1900-3-PGF-GL-W
Celem wykładu jest przedstawienie uniwersalnego charakteru procesu globalizacji oraz jego lokalnej specyfiki na przykładzie obszarów francuskojęzycznych.
Wykład obejmuje następującą tematykę:
1. Podział historyczny i administracyjny Francji. DOM-TOM, ROM-TOM. Byłe imperium kolonialne. Frankofonia.
2. Francja – kraj imigracyjny: historia, przyczyny, skala, konsekwencje. Mniejszości etniczne we francuskim systemie republikańskim.
3. Zróżnicowanie społeczno-gospodarcze Metropolii i terytoriów zamorskich.
4. Francja w Europie i świecie: obecność polityczna, gospodarcza i kulturowa.
5. Wybrane regiony Francji.
6. Wybrane regiony zamorskie, terytoria zamorskie i byłe kolonie.
Szacowany czas związany z wkładem studenta w osiągniecie zdefiniowanych efektów wynosi (w sumie 2 ECTS):15 godzin wykładów (wraz z zaliczeniem) a pozostały czas przeznaczony jest na pracę indywidualną, związaną z zapoznaniem się z literaturą lub innymi materiałami (filmy), konsultacje i przygotowanie do zaliczenia pisemnego.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03, K_W04, K_W05, K_W11, K_U01, K_U04, K_K02
S2_W03, S2_W04, S2_W05, S2_W11, S2_U01, S2_U04, S2_K02
Student ma wiedzę dotyczącą charakterystyki procesu globalizacji na obszarach francuskojęzycznych. Rozumie złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych oraz rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz wzajemne związki przyroda-społeczeństwo. Rozumie też koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi, współczesne problemy w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę i konsekwencje.
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego, wykorzystać prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach.
Student jest gotów do oceny różnorodności kulturowej świata i akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się ocena z kolokwium z wykładów oraz aktywny udział w dyskusjach na zajęciach.
Obowiązująca obecność na wykładach zgodnie z wymogami uniwersyteckimi.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane praktyki zawodowe
Literatura
Francja ta sama czy inna?, 2009, Collegium Civitas Wydawnictwo Trio, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: