Kulturowe aspekty badań geograficznych 1900-3-KAB-GSEC
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z dziedziną kultury, które są przedmiotem badań geografów. Wykład ma charakter przeglądu problematyki kulturowej w pracach geograficznych. W ramach ćwiczeń natomiast pogłębione są dwa-trzy aspekty / wymiary kulturowo-geograficzne.
Podczas wykładów poruszane są następujące kwestie:
- rozumienie kultury (perspektywa substancjalna, interpretacyjna, semantyczna, normatywna, strukturalna),
- opozycje: "kultura - natura", "kultura - cywilizacja", "kultura - nie-kultura" oraz dychotomie: "kultura materialna - kultura duchowa", "kultura niska - kultura wysoka", "kultura antropologiczna - kultura artystyczna",
- cechy i kody kulturowe,
- społeczny wymiar kultury,
- przestrzenny wymiar kultury i kultura jako zjawisko kulturowe,
- krajobraz kulturowy,
- dziedzictwo kulturowe,
- geografia kultury jako dziedzina badawcza,
- postępowanie badawcze w geografii kultury.
Podczas ćwiczeń realizowane są mini-projekty badawcze związane z poszczególnymi aspektami kulturowo-geograficznymi - m.in.
- dziedzictwem kulturowym danego regionu,
- zachowaniami przestrzenno-kulturowymi w wybranym miejscu,
- świadectwami kultury w krajobrazie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Mniejszości narodowe i etniczne
Ochrona dziedzictwa kulturowego
Pogranicza kulturowe - specyfika, różnorodność, tożsamość mieszkańców
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Podstawy geografii człowieka
Efekty specjalnościowe:
Wiedza: S1_W03, S1_W07
Absolwent zna i rozumie: Złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych; Zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej
Umiejętności: S1_U04, S1_U06, S1_U08
Absolwent potrafi: Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych; Prognozować zmiany procesów społecznych na terenach zurbanizowanych lub turystycznych; Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
Kompetencje: S1_K01
Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
Zwieńczeniem wykładów jest rozmowa weryfikująca znajomość merytorycznej materii omawianej podczas zajęć.
Rezultatem ćwiczeń jest wykonanie dwóch-trzech mini-projektów oraz zreferowanie wybranego opracowania naukowego.
Wykład i ćwiczenia kończą się odrębnymi protokołami zaliczeniowymi.
Warunkiem przystąpienia do rozmowy weryfikującej znajomość merytorycznej materii omawianej podczas wykładów jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń.
W ramach protokołu ogólnego student otrzymuje ocenę końcową z przedmiotu, której połowę stanowi wynik zaliczenia ustnego, drugą połowę punktacja ćwiczeń.
Nakład pracy studenta:
- wykład: 0,5 ECTS
- ćwiczenia: 1,5 ECTS
Literatura
Wojciech J. Burszta, 1998, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S-ka, Poznań
Stefan Czarnowski, 2019, Kultura, Vis-à-vis Etiuda, Kraków
Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Mirosław Pęczak (oprac.), 1998, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Bjørnar Olsen, 2013, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa
Krzysztof Pomian, 2010, Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Bogusław Żyłko, 2009, Semiotyka kultury. Szkoła tartusko-moskiewska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: