Dydaktyka geografii III etapu 1900-3-DG3i4-PED
Wykłady mają na celu:
• poznanie teorii i idei geograficznych istotnych w edukacji geograficznej
poznanie teorii nauczania-uczenia się oraz praktyk stosowanych w nauczaniu geografii na III etapie edukacyjnym
poznanie nowych aspektów i ujęć geograficznych w szkolnej edukacji geograficznej na III etapie edukacyjnym
• przygotowanie do analizy i interpretacji podstawy programowej oraz poznanie zasad konstruowania programów nauczania geografii,
• przygotowanie do korzystania z różnych pomocy dydaktycznych na lekcjach geografii,
• poznanie strategii nauczania geografii oraz, metod i form pracy z uczniami,
• poznanie technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz GIS w w nauczaniu geografii
• poznanie celów i wartości geograficznych zajęć terenowych,
• przygotowanie do tworzenia własnego planu organizacji i realizacji zajęć.
Ćwiczenia mają na celu:
• zapoznanie się studentów z podstawą programową Geografii na III etapie edukacyjnym.
• zapoznanie się z wybranymi programami nauczania, podręcznikami do geografii, kryteriami wyboru programów i podręczników do geografii,
• przygotowanie do opracowania rozkładu materiału nauczania, planu wynikowego, kryteriów wymagań,
• poznanie celów nauczania Geografii oraz zasad, metod, form i strategii nauczania - uczenia się geografii,
* poznanie technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz GIS w nauczaniu geografii
• przygotowanie organizacyjne, merytoryczne i dydaktyczne do prowadzenia zajęć kameralnych i terenowych,
• dobieranie właściwych metod i środków dydaktycznych do zakładanych celów i treści nauczania, kształcenie umiejętności ich stosowania.
Kształcenie umiejętności konstruowania scenariuszy lekcji geografii (kameralnych i terenowych).
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
• przedstawi główne idee i koncepcje nauczania geografii ,
• zaprezentuje cele, zasady i różne ujęcia edukacji geograficznej,
• przedstawi treści, strategie, metody, techniki oraz formy szkolnej edukacji geograficznej na danym etapie,
• określi społeczną przydatność szkolnej edukacji geograficznej,
• scharakteryzuje warsztat pracy nauczyciela geografii (III etap edukacyjny) .
Student po zajęciach będzie umiał:
• zastosować różne formy, zasady, strategie, metody nauczania- uczenia się geografii w odniesieniu do danego tematu/problemu,
określić cele lekcji i uczniowskie osiągnięcia z zakresu edukacji geograficznej na III etapie edukacyjnym),
opracować rozkład materiału nauczania, plan wynikowy, kryteria wymagań na poszczególne oceny,
• dokonać oceny i wyboru podręcznika do geografii,
• zastosować w praktyce szkolnej różne środki dydaktyczne,
• zaprojektować przebieg lekcji geografii (w klasie i w terenie), opracować scenariusze lekcji,
• zaplanować zajęcia terenowe w najbliższej okolicy,
• zaplanować uczniowskie prace domowe,
zaplanować i przeprowadzić szkolne projekty edukacyjne,
• przedstawić cele, zasady i narzędzia adekwatne do planowanych zajęć.
Kompetencje społeczne. Studenci będą umieli:
• współpracować w grupie,
• przedstawić misję nauczyciela geografii.
Kryteria oceniania
Metody asymilacji wiedzy (wykłady); metoda problemowa, metoda przypadku, gry dydaktyczne, praca z tekstem (ćwiczenia).
Wykłady:
Obecność na wykładach i uczestniczenie w dialogu.
Zaliczenie pisemne: 6 pytań (zamkniętych, otwartych i półotwartych)
Uzyskanie 60 % - ocena dostateczna.
Uwaga: w sytuacjach prowadzenia wykładów on-line (2020/2021) ich zaliczeniem jest "Notatnik" z wykładów. Kryteria jego oceniania: kompletność tematyczna, rzeczowość, refleksje i konkluzje własne odnośnie tematyki, poprawność merytoryczna, dydaktyczna oraz językowa.
Ćwiczenia:
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny wykonanych ćwiczeń (portfolio) oraz oceny aktywności podczas zajęć, w tym w dyskusjach.
Nakład pracy studenta (wykłady):
• 30 godzin – uczestnictwo w wykładach
• 30 godz. przygotowanie do zaliczenia (przestudiowanie polecanej literatury, mat. źródłowych oraz własnych)
Nakład pracy studenta (ćwiczenia):
• 30 godzin – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, m.in. referowanie, dialog dyskusje, debaty
• 30 godzin – samodzielna praca: wykonanie zleconych ćwiczeń/zadań, ich poprawienie, uzupełnienie, zapoznanie się z polecaną literaturą, wykonanie notatek etc.
Literatura
• Angiel J., Hibszer A., Szkurłat E., Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym. Od teorii i idei dydaktycznych do praktyki szkolnej, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2020.
• Cichy M., Głowacz A. i in. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli, Bogucki Wyd. Nauk., Poznań 2019.
• Grabowska B., Rola zadań w kształceniu umiejętności geograficznych (w:) Współczesne formy i metody w dydaktyce geografii (red. K. Kopeć), Gdynia, 2005.
• Jakubowski M., O myśleniu filozoficznym i poszukiwaniu zasad porządkujących wiedzę geograficzną (w:) M. Pulinowa (red.) Człowiek bliżej Ziemi, WSiP, Warszawa, 1996.
• Kopeć K., Proces planowania metodycznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu tworzenia planu lekcji, konspektu lub scenariusza (w:) Współczesne formy i metody w dydaktyce geografii (red. K. Kopeć), Gdynia, 2005.
• Niemierko B., Między nauczaniem a kształceniem. Wstęp do dydaktyki geografii (w:) Współczesne formy i metody w dydaktyce geografii (red. K. Kopeć), Gdynia, 2005.
• Piotrowska I. Technologie geoinformacyjne w podstawie programowej - wyzwanie dla nauczyciela geografii (w:) Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace KEG PTG, t.8, Sosnowiec, 2018
• Piskorz S., Zarys dydaktyki geografii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997.
• Szkurłat E. i in., Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie. Poradnik dla nauczycieli, ORE, Warszawa, 2014
• Szkurłat E. i in. , Podstawa programowa geografii źródłem nauczycielskich wyzwań (w:) Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace KEG PTG, t.8, Sosnowiec, 2018
• Zając S., W nauczaniu geografii ważne nie tylko "szkiełko i oko" (w:) M. Pulinowa (red.) Człowiek bliżej Ziemi, WSiP, Warszawa, 1996.
• Wilczyński W., Geografia jako sztuka edukacji geograficznej (w:) M. Pulinowa (red.) Człowiek bliżej Ziemi, WSiP, Warszawa, 1996.
• Wilczyński W., Czym jest zmysł geograficzny? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Folia 105, Studia Geographica II, Kraków, 2011.
oraz Geografia w Szkole (wybrane artykuły podane wcześniej przez wykładowcę).
• Zarychta R., Technologie geoinformacyjne na lekcjach geografii - propozycje praktyczne, (w:) Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace KEG PTG, t.8, Sosnowiec, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: