Kompleksowe ćwiczenia z geografii fizycznej i ekonomicznej 1900-12-TEREN
W ramach ćwiczeń terenowych studenci poznają metody badań terenowych stosowane w meteorologii, klimatologii, hydrologii i gospodarce wodnej oraz geomorfologii i geoekologii. Przeprowadzają pomiary i obserwacje stacjonarne, marszrutowe lub profilowe. Badania stacjonarne związane są (przykładowo) z opisem środowiska przy wykorzystaniu wierceń geomorfologicznych, odkrywek glebowych, kartowania form użytkowania i roślinności naturalnej, kartowania obiektów hydrologicznych, prostych pomiarów meteorologicznych.
Studenci opracowują wskazany teren (np. wzdłuż linii profilu lub na powierzchni) wydzielając podstawowe jednostki przestrzenne związane ze zróżnicowaniem poszczególnych komponentów. Studenci określają podstawowe relacje pomiędzy komponentami. Studenci oceniają sposób zagospodarowania przestrzeni przez człowieka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe:K_W03, K_W07, K_U01, K_U05, K_U06, K_U09, K_K01, K_K02, K_K04, K_K06
WIEDZA:
Poszerzenie wiedzy o charakterze regionalnym dotyczącej badanego terenu.
Ugruntowanie poznanych wcześniej metodami badań terenowych i laboratoryjnych i zaznajomienie się z nowymi.
Wartościowanie źródeł informacji o przyrodzie (szczególne miejsce nowopozyskanych informacji terenowych).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi:
- zaplanować pracę w terenie,
- wykonać podstawowe pomiary i obserwacje terenowe,
- sporządzić prawidłową notatkę terenową i nanieść na mapę lokalizacje i wyniki prac w terenie,
- wykorzystać cyfrowe dane przestrzenne do planowania badań terenowych
- sporządzić raport z badań,
- dokonać próby syntezy i interpretacji wyników badań.
POSTAWY:
- Umiejętność pracy w zespole.
- Kształtowanie właściwych postaw wobec otoczenia społecznego miejsca prowadzenia badań.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
1. Praca w terenie: indywidualna i zespołowa.
2. Sporządzanie notatek terenowych.
3. Sporządzanie raportów cząstkowych i syntetycznych.
4. Przygotowanie obrazów kartograficznych prezentujących wyniki prowadzonych badań.
5. Prezentacja i dyskusja wyników badań.
Szczegółowe kryteria i metody oceniania zostaną przedstawione na początku zajęć.
Literatura
Richling A. (red.), Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa.
W powyższym źródle:
Wałdykowski P., Zgorzelski M., 2007. Kartowanie rzeźby powierzchni terenu,
Wicik B., Kartowanie utworów powierzchniowych i gleb,
Lenart W., Kartowanie wód,
Lenart W., Kartowanie klimatu,
Matuszkiewicz J.M., Kartowanie roślinności,
Richling A., Kartowanie użytkowania ziemi,
Richling A., Ujęcia syntetyczne - kartowanie systemów przyrodniczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: