Gospodarowanie środowiskiem 1900-12-GSR
Podczas zajęć przekazywana jest wiedza na temat racjonalnego zagospodarowania poszczególnych komponentów przyrody (podłoża, rzeźby, przyziemnej atmosfery, wody, gleb, przyrody ożywionej) i systemu krajobrazowego jako całości. Przedstawiane są: klasyfikacje użytkowe komponentu (zasobu przyrody), rodzaje zagrożeń, metody ograniczania zagrożeń, przykłady poprawnych i niepoprawnych rozwiązań, wybrane normy i przepisy prawne, przydatność metod geografii fizycznej do wykonywania ocen potencjału uzytkowego środowiska.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. zna niektóre użytkowe funkcje komponentów przyrody i geosystemu krajobrazowego jako całości
2. zna pojęcie potencjału przyrodniczego i podstawy jego zagospodarowania zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju
3. zna przykłady poprawnych i niepoprawnych sposobów zagospodarowania środowiska i ich skutki
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie ogólnie ocenić sposób zagospodarowania terenu pod kątem poprawności wykorzystania potencjału przyrodniczego
2. potrafi znaleźć argumenty przyrodnicze „za” lub „przeciw” planowanemu sposobowi zagospodarowania
POSTAWY
1. docenia znaczenie powiązań w systemie środowiska przyrodniczego
2. rozpoznaje, na czym polega odpowiedzialność człowieka za skutki niepoprawnego zagospodarowania przestrzeni
3. rozpoznaje różnicę między rozwojem zrównoważonym a niezrównoważonym
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne w postaci testu złożonego z ok. 20 pytań zamkniętych i otwartych obejmujących wiadomości zdobyte przez studenta w trakcie realizacji przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Sylwia Bródka, Andrzej Macias, 2019, Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Richling A. (red.), Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN, 2007.
3. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Warszawa, Wyd. Nauk PWN, wyd.4, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: