Środowisko przyrodnicze a migracje ludności we współczesnym świecie 1900-1-SPML-WW
1. Wprowadzenie do migracji środowiskowych.
2. Historia badań nad rolą środowiska przyrodniczego w kształtowaniu migracji ludności.
3. Metody badań zależności między środowiskiem przyrodniczym a migracjami ludności – opis metod badawczych na przykładzie różnych projektów.
4. Różna rola środowiska przyrodniczego w kształtowaniu migracji – studia przypadków z różnych części świata.
5. Kierunki migracji kształtowanych przez środowisko przyrodnicze.
6. Migracja, jako jedna z form dostosowania się do zmian i ograniczeń środowiska przyrodniczego.
7. Migracje środowiskowe jako wyzwanie i szansa (przyrodnicze skutki migracji dla obszarów wysyłających i przyjmujących).
8. Migracje środowiskowe a konflikty we współczesnym świecie
9. Rola działań władz na szczeblu lokalnym, regionalnym oraz globalnym w zarządzaniu migracjami środowiskowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
• Zna i rozumie definicje migracji środowiskowych;
• Zna różnice między podstawowymi rodzajami migracji środowiskowych;
• Posiada wiedzę dotyczącą metod badań w zakresie migracji środowiskowych;
• Posiada wiedzę dotyczącą środowiskowych uwarunkowań i skutków migracji;
• Posiada wiedzę dotyczącą narzędzi i celów polityki migracyjnej w kontekście migracji kształtowanych przez środowisko przyrodnicze.
Umiejętności
• Umie wskazać najważniejsze obszary zagrożone migracjami związanymi z presją środowiska przyrodniczego;
• Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu migracji związanych z ograniczeniami środowiska przyrodniczego;
• Potrafi formułować proste sądy na temat przyczyn migracji związanych ze środowiskiem przyrodniczym;
• Potrafi przeprowadzić prostą analizę konsekwencji migracji dla lokalnej ludności oraz środowiska przyrodniczego;
Postawy
• Zwraca uwagę na złożoność procesów migracyjnych;
• Kształtuje postawę analityczną.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Zaliczenie przedmiotu:
- wystąpienie z refereatem (dla 5 pierwszych osób)
-test z wiedzy pozyskanej w czasie wykładu
Wymagana jest obecność na wykładzie i aktywny udział w zajęciach. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Borderon, M., Sakdapolrak, P., Muttarak, R., Kebede, E., Pagogna, R., Sporer, E., 2019. Migration influenced by environmental change in Africa: A systematic review of empirical evidence. Demogr. Res. 41, 491–544. https://doi.org/10.4054/DemRes.2019.41.18
CLIMIG. (2018). Bibliographic database. https://www.unine.ch/geographie/climig_database
Ionesco, D., Mokhnacheva, D., & Gemenne, F. (2016). The Atlas of Environmental Migration. Taylor & Francis.
Obokata, R., Veronis, L., McLeman, R., 2014. Empirical research on international environmental migration: a systematic review. Popul. Environ. 36, 111–135.
Pachocka, M., Sobczak-Szelc, K. (2018) Migracje przymusowe. [w:] red. M. Lesińska, M. Okólski, 25 wykładów o migracjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018, s. 34-351.
Renaud, F. G., Dun, O., Warner, K., & Bogardi, J. (2011). A Decision Framework for Environmentally Induced Migration. International Migration, 49, e5–e29. doi: 10.1111/j.1468-2435.2010.00678.x
Selby, J., Dahi, O.S., Fröhlich, C., Hulme, M., 2017. Climate change and the Syrian civil war revisited. Polit. Geogr. 60, 232–244
Sobczak-Szelc, K., 2018. Looking for Environmental Migrants in the Receiving Country – the Example of Migrants from Chosen Countries of North Africa in Poland. Rocz. Inst. Eur. Środ.-Wschod. 16, 177–199
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: