Koncepcje i problemy badawcze geografii 1900-1-KPB
Podczas zajęć omawiany jest zarys historii dyscypliny, miejsce we współczesnym systemie nauki, najważniejsze pojęcia naukowe geografii, odnoszące się do przedmiotu badań i sposobów jego ujęcia. Prezentowane są najważniejsze koncepcje geograficzne oraz wybrane problemy naukowe. Każde z zagadnień przedstawiane jest z punktu widzenia geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej. Poruszana problematyka obejmuje: pojęcie przestrzeni geograficznej, prawa i prawidłowości rządzące jej zróżnicowaniem; podejście kompleksowe i systemowe w geografii; wielopoziomowe i wieloaspektowe interakcje w systemie człowiek-środowisko jako przedmiot badania geografii; wybrane paradygmaty i problemy badawcze geografii.
Nakład pracy studenta:
udział w konwersatorium - 30 godzin
przygotowanie do zajęć, w tym przygotowanie prac pisemnych: minimum 30 godzin (zwiększenie liczby godzin zależne od systematyczności pracy, zaangażowania itp. cech indywidualnych)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: lektura monograficzna zdalnie | W cyklu 2023Z: lektura monograficzna zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W09, K_U01, K_K01, K_K03, K_K06
WIEDZA
1) Zna główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych.
2) Zna koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na Ziemi.
3) Wykazuje znajomość zaawansowanych kategorii pojęciowych w zakresie geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
1) Umie wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła.
2) Posiada umiejętność przygotowania pisemnych prac na podstawie literatury.
3) Posługuje się szczegółową terminologią geograficzną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1) Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny.
2) Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
3) Rozumie szczególną społeczną rolę nauki i potrzebę upowszechniania dokonań naukowych.
Kryteria oceniania
Ponieważ przedmiot zakłada wyłącznie przekaz studentom bardzo zróżnicowanych tematycznie informacji, w trakcie wykładu nie są przewidywane jakiekolwiek formy sprawdzenia "na bieżąco" jej przyswajania przez studentów.
O zaliczeniu przedmiotu decyduje obszerny test, składający się z dwóch bloków pytań w postaci zamkniętej, nawiązujących do całej problematyki omawianej przez dwóch prowadzących wykład nauczycieli akademickich.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Wskazane podczas konwersatorium prace z serii:
"Podstawowe idee i koncepcje w geografii" - praca zbiorowa pod redakcją Krystyny Rębowskiej, Wiesława Maika i Andrzeja Suliborskiego, tomy:
tom 1 - Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie, Łódź 2005.
tom 2 - Człowiek w badaniach geograficznych, Bydgoszcz 2006.
tom 3 - Geografia a przemiany współczesnego świata.
tom 4 - Terytorium, region, miejsce - czas i przestrzeń w geografii, Bydgoszcz 2008.
tom 5 - Ujęcia i problemy badawcze we współczesnej geografii, Bydgoszcz 2011.
Jackowski A., Liszewski S., Richling A. (red.), Historia geografii polskiej, WN PWN, Warszawa 2008.
Ponadto literatura zalecana podczas zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: