Ekologia stosowana 1900-1-ES-WW
W części wprowadzającej zajęć studenci zapoznają się z: przedmiotem badań ekologii jako nauki oraz z błędnymi przekonaniami na temat pojęcia „ekologia”, z problematyką ochrony wybranych gatunków i siedlisk przyrodniczych, relacją miasta z obszarami chronionymi, rolą i wybranymi aspektami komunikacji społecznej w ochronie przyrody.
Następnie, studenci analizują wybrany problem praktyczny związany z ekologicznym funkcjonowaniem obszarów chronionych w sąsiedztwie intensywnych procesów urbanizacyjnych. Zadanie związane jest z funkcjonowaniem Kampinoskiego Parku Narodowego (przyroda, konflikty przestrzenne, funkcjonowanie otuliny, itp.) lub innego cennego przyrodniczo obszaru. Wiąże się z prowadzeniem badań terenowych (kartowanie, obserwacje, badania ankietowe, itp.) lub/i analizą materiału dokumentacyjnego. Studenci opracowują wyniki i na ich podstawie przygotowują kampanię informacyjną lub edukacyjną dotyczącą analizowanego problemu. Zajęcia podsumowuje prezentacja wyników badań oraz kampanii wraz z propozycjami/rekomendacjami rozwiązań praktycznych. Udział w zajęciach wiąże się z pracą samodzielną i zespołową oraz nawiązywaniem współpracy z otoczeniem społecznym.
Nakład pracy studenta:
Udział w zajęciach – 30h
Przygotowanie do zajęć i praca własna nad projektem – do 30h (w zależności od systematyczności pracy podczas semestru, zaangażowania we współpracę w grupie oraz cech indywidualnych studenta).
Łącznie - 60h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Kierunkowe efekty uczenia się: K_W02, K_W03, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U12, K_K02, K_K04, K_K06
Przedmiotowe efekty uczenia się:
WIEDZA:
Absolwent zna i rozumie:
-Procesy ekologiczno-przyrodnicze, podstawowe teorie ekologiczne tłumaczące ich rozwój, a także czynniki je kształtujące oraz główne kierunki ich przeobrażeń;
-Znaczenie antropopresji w środowisku przyrodniczym, w szczególności w skali lokalnej i regionalnej;
-Potrzebę ochrony środowiska i zna podstawowe sposoby działań mających na celu ochronę i restytucję ekosystemów;
-Podstawowe metody i techniki służące do badania zjawisk i procesów w geoekosystemach oraz metody inwentaryzacji i waloryzacji zasobów środowiska.
UMIEJĘTNOŚCI:
Absolwent potrafi:
- Wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania ekologicznego problemu badawczego o charakterze praktycznym;
- Zaplanować i przeprowadzić proste badanie naukowe lub opracowywać dane dokumentacyjne (w tym: samodzielnie korzystać ze źródeł, planować metody pozyskiwania i analizy danych, z uwzględnieniem danych terenowych) w formie projektu zwieńczonego kampanią ekologiczno-społeczną;
- Prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi;
- Uczestniczyć w dyskusji, zajmować stanowisko;
- Współdziałać i organizować pracę w grupie, pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swoich działań;
- Komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem technik właściwych kampanii informacyjno-edukacyjnej;
-Samodzielnie podnosić swój poziom wiedzy i umiejętności.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Absolwent jest gotów do:
- Brania odpowiedzialności za realizację podjętych zobowiązań, bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz przestrzegania zasad etyki pracy badawczej;
- Wypełniania oraz współorganizowania działań edukacyjnych na rzecz środowiska z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi;
- Działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów ekologiczno-społecznych.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie raportu z projektu oraz prezentacja wyników i założeń kampanii społecznej. Ocenie podlega kompletność merytoryczna rezultatów projektu, twórczy wkład w budowanie kampanii społecznej lub edukacyjnej, aktywność podczas zajęć (w tym udział w dyskusji). Możliwy test z części teoretycznej zajęć.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Kalinowska A., Ekologia wybór przyszłości, Wyd. Editions Spotkania, Warszawa. 1992.
Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa.
MackenzieA., A. Ball S., Virdee S. R., Krótkie wykłady. Ekologia, PWN, 2000, 2007.
Odum E., Podstawy ekologii, PWRiL, 1977.
Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, 1997.
Wiener J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, 1997, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: