Zaawansowane metody statystyczne 1600-SZD-WM-ZMS
Przedmiot dotyczy zastosowań modeli regresyjnych w naukach społecznych. Wychodzi on od klasycznej metody najmniejszych kwadratów (KMNK) i jej założeń, aby w dalszej części przejść do modeli regresyjnych dla zmiennych nieciągłych (liczby naturalne, wielokrotny wybór dyskretny itd.). Zajęcia łączą warsztaty komputerowe (z użyciem oprogramowani Stata) z seminarium w celu zademonstrowania studentom jak stosować modele regresyjne, a jednocześnie unikać powszechnie popełnianych błędów. Komponent seminaryjny ma za zadanie uwrażliwić studentów na owe powszechnie popełniane błędy, np. koncentrowanie się na współczynniku R-kwadrat, używanie standaryzowanych współczynników regresji w miejsce niestandaryzowanych czy też niewłaściwa interpretacja efektów interakcyjnych w modelach liniowych i nieliniowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada pogłębioną znajomość metody KMNK i jej założeń.
Wie jak postępować w przypadkach, gdy założenią metody KMNK nie są spełnione.
Wie jak unikać powszechnych błędów w zastosowaniu metody KMNK.
Posiada pogłębioną wiedzę na temat interpretacji efektów interakcyjnych w metodzie KMNK.
Posiada pogłębioną wiedze na temat zastosowania regresji logistycznej w sytuacji, gdy zmienna zależna jest zmienną binarną.
Wie jak interpretować efekty interakcyjne w regresji logistycznej oraz zna różnice między efektami interakcyjnymi w modelach liniowych vs. nieliniowych.
Rozumie problem efektu sufitu/podłogi w regresji logistycznej i wie jak postępować w takim przypadku.
Wie jak szacować modele wyboru dyskretnego (wielomianowa oraz warunkowa regresja logistyczna).
Ma świadomość znaczenia założenia o niezależności od alternatyw niezwiązanych (IIA) w modelach wyboru dyskretnego.
Wie jak testować założenie IIA z pomocą oprogramowania IIATEST Martina I Stevensona.
Ma pogłębioną wiedzę na temat regresji Poisson w sytuacji, gdy zmienna niezależna jest liczbą naturalną.
Rozumie problem nad-dyspersji w regresji Poisson oraz umie zastosować regresję negatywną dwumianową jako alternatywę dla regresji Poisson.
Wie jak stosować oprogramowanie CLARIFY Tomza, Wittenberga i Kinga do klarownej prezentacji wyników analiz statystycznych.
Umie zastosować program CEM Iacusa, Kinga i Porro, stosujący metodę szorstkiego dokładnego dopasowania w celu dokonania analizy quasi-eksperymentalnej.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
Umiejętności:
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
Kryteria oceniania
Znajomość podstaw statystyki, włączając podstawową wiedzę na temat metody KMNK.
Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu statystyki (rozkłady, statystyka opisowa, testowanie hipotez), powinni też umieć zinterpretować wyniki uzyskane metodą KMNK.
Praca pisemna, aktywny udział w zajęciach
Praca pisemna
Literatura
Rabe-Hesketh, Sophia, and Anders Skrondal. Multilevel and longitudinal modeling using Stata. STATA Press, 2008.
King, Gary. "How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science." American Journal of Political Science (1986): 666-687.
Brambor, Thomas, William Roberts Clark, and Matt Golder. "Understanding interaction models: Improving empirical analyses." Political Analysis 14, no. 1 (2006): 63-82.
Ai, Chunrong, and Edward C. Norton. "Interaction terms in logit and probit models." Economics Letters 80, no. 1 (2003): 123-129.
King, Gary, Michael Tomz, and Jason Wittenberg. "Making the most of statistical analyses: Improving interpretation and presentation." American Journal of Political Science (2000): 347-361.
Górecki, Maciej A. "Electoral context, habit-formation and voter turnout: A new analysis." Electoral Studies 32, no. 1 (2013): 140-152.
King, Gary. "Replication, replication." PS: Political Science & Politics 28, no. 03 (1995): 444-452.
Martin, Lanny W., and Randolph T. Stevenson. "Government formation in parliamentary democracies." American Journal of Political Science (2001): 33-50.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: