Zaawansowane metody jakościowe w psychologii 1600-SZD-N-ZMJ-PS
Topic 1 – Planning qualitative research
• Specifics of qualitative research: qualitative research methodology (qualitative vs. quantitative); types of qualitative research: IDI, FGI, ethnographic research, qualitative research via the Internet
• Definition of the research problem: what research questions are answered by qualitative methods, qualitative research vs. applied research, combining qualitative and quantitative methods
• Building a research scheme: choosing the type of research method, number of interviews, number of groups in a research scheme
• Definition of recruitment/selection criteria
Topic 2 – Projective techniques and qualitative interview scenario (topic-guide)
• What are projective techniques in the context of qualitative research?
• Examples of projective techniques
• How to apply projective techniques?
• How to create a topic-guide for a qualitative interview?
Topic 3 – Conducting a qualitative interview
• Skills needed when conducting a qualitative interview
• Types of questions
• Building rapport with respondents
• Types of interventions for "difficult" respondents
Topic 4 – Analysis and interpretation of qualitative research results
• Experience with conducting interviews, preliminary discussion of results
• Principles of analysis of qualitative research results
• Interpretation of qualitative research results – what information can be drawn from qualitative research and what information cannot
• Principles of preparing a report on qualitative research (applied research)
Topic 5 – Qualitative research as a method of scientific research
• Research report vs. research article based on qualitative data
• Scientific publications from qualitative research
• Scientific approaches to analyzing qualitative research.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie: co to są jakościowe metody badań, jaka jest ich specyfika, czym się różnią od metod ilościowych
WG_01 – w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 – główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 – metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 – fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
WK_02 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych
Umiejętności: Potrafi
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_02 – dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk społecznych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
Społeczne kompetencje: Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
KK_02 – krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej
KK_03 – uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Warunkiem zaliczenia jest: obecność na zajęciach, aktywne uczestniczenie w zajęciach poprzez udział w dyskusji i wykonywanie zadań, wykonywanie zadań domowych. Ze względu na zblokowana formę zajęć dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): wykonanie trzech zadań w grupach i jedna prezentacja na zajęciach
metody weryfikacji efektów uczenia się: Poprawne wykonanie prac domowych: 1) zaplanowanie badania jakościowego (schemat badania, kryteria rekrutacyjne/ selekcyjne) 2) przygotowanie scenariusza wywiadu jakościowego; 3) przeprowadzenie 2 wywiadów na dany temat; 4) esej na zadany temat (3000 znaków). Dodatkowo aktywny udział w zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Adamczyk, D., Jaworska, D., Affeltowicz, D., Maison, D. (2022). Wzorce reakcji emocjonalnych na pandemię COVID-19 w różnych okresach jej trwania – badanie jakościowe. W: M. Gambin, B. Zawadzki (red.). Pandemia COVID-19 w Polsce i na świecie. Perspektywa psychologiczna. Warszawa: Liber Libri.
Alase, A. (2017). The interpretative phenomenological analysis (IPA): A guide to a good qualitative research approach. International Journal of Education and Literacy Studies, 5(2), 9–19.
Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa.
Charmaz, K. (2009). Shifting the grounds. W: J. M. Morse, B. J. Bowers, K. Charmaz, A. E. Clarke, J. Corbin, P. N. Stern. Developing grounded theory: The second generation. London: Routledge.
Creswell, J. W., Klassen, A. C., Plano Clark, V. L., Smith, K. C. (2011). Best practices for mixed methods research in the health sciences. Washington, DC: National Institutes of Health.
Dryll, E., Cierpka, A. (2012). Psychologia narracyjna: tożsamość, dialogowość, pogranicza. Psychologia Rozwojowa, 17(1).
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Levitt, H. M., Motulsky, S. L., Wertz, F. J., Morrow, S. L., Ponterotto, J. G. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: Promoting methodological integrity. Qualitative Psychology, 4, 2–22.
Maison (2022). Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne. PWN.
Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana. (rozdział 10)
Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. (rozdział 3)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: