Językoznawstwo - Warsztat metodyczny grupowy - 4 godz. - POL 1500-SZD-WM-JEZ-4-PL
Celem warsztatów jest zaznajomienie słuchaczy z następującymi zagadnieniami:
dobór metody do składu grupy (grupy jednojęzyczne i wielojęzyczne) oraz trudności w pracy wynikające z różnych kompetencji językowych i znajomości innych języków,
formy zajęć uniwersyteckich i ich specyfika (np. ćwiczenia, konwersatoria, wykłady, seminaria, zajęcia dla studentów jednego kierunku i zajęcia ogólnouniwersyteckie; zajęcia w sali i e-learning, zajęcia mieszane),
budowanie sylabusów i ich rola w procesie nauczania i oceny efektów kształcenia,
zasady konstruowania konspektów zajęć językoznawczych,
różne sposoby weryfikacji efektów kształcenia, m.in. rozmowy zaliczeniowe, prace zaliczeniowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne różnych metod dydaktycznych stosowanych w nauczaniu przedmiotów językoznawczych oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu metodyki nauczania przedmiotów językoznawczych w szkole wyższej [P8S_WG.1].
Student zna i rozumie główne tendencje rozwojowe współczesnej metodyki nauczania przedmiotów językoznawczych w szkole wyższej [P8S_WG.2], a także zasady upowszechniania wyników działalności naukowej w formie zajęć prowadzonych dla studentów, kursów otwartych (tryb otwartego dostępu) [P8S_WG.4].
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu metodyki nauczania w szkole wyższej do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów dydaktycznych dotyczących nauczania przedmiotów językoznawczych, w szczególności:
definiować cel i przedmiot zajęć, określać efekty kształcenia, tworzyć konspekt zajęć;
rozwijać metody, techniki i narzędzia dydaktyczne oraz twórczo je stosować;
dobierać odpowiednie metody weryfikacji efektów kształcenia [P8S_UW.1].
Słuchacz potrafi również samodzielnie planować zajęcia językoznawcze lub ich cykle [P8S_UU.1] oraz realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi [P8S_UU.2].
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz jest gotów do krytycznej oceny różnych metod dydaktycznych oraz metod sprawdzania efektów kształcenia, krytycznej oceny własnej działalności dydaktycznej, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. Jest też gotów wypełniać zobowiązania społeczne, które ciążą na badaczach [P8S_KO.1.].
Kryteria oceniania
1. Udział w zajęciach
2. Wykonanie w terminie zadania zaliczeniowego dostępnego na platformie Kampus (COME) i uzyskanie wyniku pozytywnego (minimum 60% punktów możliwych do zdobycia).
Literatura
Ćwikliński A. (red.), 2014, Edukacja akademicka. Między oczekiwaniami a rzeczywistością, Poznań, s. 193-207, 267-275.
Kruszewski K. (red.), 2012, Sztuka nauczania, t. 1., Warszawa, s. 54-108, 186-240.
Schwartz D.L., Tsang J.M., Blair K.P. (red.), 2017, Jak się uczymy?, Warszawa, s. 274-286, 300-346, 380-392.
Szczepaniak-Sobczyk L., 2018, E-learning w edukacji humanistycznej, Gdańsk, s. 95-110, 176-201.
Wierzbicka A., 2019, Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej, Łódź.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: