Metodologia badań językoznawstwa stosowanego 1500-SZD-MBJS
Podczas wykładu zaprezentowane zostaną wybrane zagadnienia metodologii językoznawstwa. Punkt wyjścia stanowić będzie charakterystyka lingwistyki jako dyscypliny naukowej i umiejscowienie w niej badań zaliczanych do językoznawstwa stosowanego. Przedstawione zostaną: ścieranie się różnych nurtów teoretycznych, zróżnicowanie zasad postępowania badawczego, kryteria wyboru metod badawczych. Omawiane teorie ilustrowane będą przede wszystkim badaniami z zakresu szeroko rozumianej leksyki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna i rozumie (P8S_WG, P8S_WK):
- światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla językoznawstwa stosowanego
- główne tendencje rozwojowe językoznawstwa stosowanego
- metodologię badań z zakresu językoznawstwa stosowanego
Umiejętności: student potrafi (P8S_UW, P8S_UK, P8S_UU)
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań
- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych i działalności eksperckiej
- transferować wyniki badań do sfery społecznej
- komunikować się na tematy specjalistyczne
- upowszechniać wyniki działalności naukowej
- inicjować debatę i uczestniczyć w dyskursie naukowym
- planować i realizować przedsięwzięcia badawcze
- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować rozwój innych
Kompetencje społeczne (P8S_KK, P8S_KO, P8S_KR)
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny dorobku dyscypliny
- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój dyscypliny
- wypełniania zobowiązań społecznych badaczy
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
- podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych
Kryteria oceniania
stosowane metody dydaktyczne: dyskusja, projekt, metoda samodzielnego uczenia się (G. Petty)
Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione; każda kolejna nieobecność wymaga kontaktu z prowadzącą zajęcia i ustalenia warunków uzupełnienia wiadomości.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
- przedmiot zalicza student, który opuścił maksymalnie dwoje zajęć bez usprawiedliwienia, aktywnie uczestniczył w dyskusjach, przygotował portfolio (zasady przygotowania portfolio zostaną omówione na pierwszych zajęciach);
- aktywność w trakcie zajęć jest premiowana „+”; uzbieranie 15 „+” powoduje uzyskanie maksymalnej oceny za aktywność;
- w przypadku zaliczenia poprawkowego poza złożeniem portfolio wymagane jest przygotowanie w porozumieniu z prowadzącą rozwiązania wskazanego kazusu lub przygotowanie referatu na zadany temat (w formie pisemnej)
- do zaliczenia poprawkowego dopuszczane są wyłącznie osoby, które nie zaliczyły przedmiotu.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: dyskusja, portfolio (50% oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach, kolejne 50% oceny to przygotowanie portfolio przez studenta)
Kryteria oceniania: aktywność i przygotowane portfolio są oceniane punktowo (zob. zasady zaliczania); ocena końcowa jest średnią arytmetyczną
Literatura
Bogusławski A., Science as linguistic activity, linguistics as scientific activity. Warszawa 1998
Creswell J. W., 2013, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stalmaszczyk P. (red.), 2014. Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź.
Pawłowski T., 1978. Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa.
Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej, Warszawa.
Literatura będzie uzupełniana w zależności od potrzeb słuchaczy. Poruszane zagadnienia nawiązywać będą do badań własnych prowadzącej przedmiot.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: