Metody badań empirycznych z zastosowaniem SPSS 1500-SZD-MBEZZSPSS
Omówione zostaną sposoby prowadzenia badań empirycznych z zakresu językoznawstwa i psycholingwistyki, w tym badania dotyczące nauki języków. Zajęcia mają za zadanie przybliżenie zasad pracy naukowej od sformułowania problemu badawczego, pytań i hipotez, przez opracowanie postępowania badawczego, kontrolę zmiennych, po wybór metod badawczych. Kurs pokazuje jak zebrać dane empiryczne, dokonać ich analizy przy użyciu programu SPSS i zinterpretować wyniki. Wskazuje, że rygorystyczne podejście metodologiczne łatwiej prowadzi do sukcesu w postaci publikacji naukowej lub rozdziału badawczego pracy.
W szczególności, omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Typy badań naukowych: badania ilościowe i jakościowe, eksploracyjne i konfirmacyjne, podstawowe i stosowane
2. Proces badania naukowego: pytania badawcze, hipotezy, operacjonalizacja i kontrola zmiennych
3. Proces badania naukowego: podstawowe paradygmaty (korelacyjne, eksperymentalne, ex post facto)
4. Badania korelacyjne i ex post facto
5. Badania eksperymentalne i quasi-eksperymentalne, porównania między grupami
6. Badania eksperymentalne w schematach wewnątrz- i miedzy-osobowych
7. Badania jakościowe. Triangulacja. Podejścia ilościowe do danych jakościowych.
8. Dlaczego potrzebujemy statystyki
9. Organizacja i przygotowanie danych
10. Założenia testów parametrycznych i wartość alfa
11. Porównanie dwóch niezależnych/zależnych grup
12. Porównanie trzech lub więcej niezależnych/zależnych grup
13. Korelacje i regresja liniowa
14. Ćwiczenie końcowe: Wybór testu, analiza danych i uzyskanie wyników.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Doktorant/Doktorantka:
P8S_WG. Zna terminologię, teorię, metodologię i stan badań z zakresu badań empirycznych nad językiem.
P8S_WG. Ma pogłębioną wiedzę na temat procesu projektowania badań empirycznych, w tym typów pytań badawczych, stawiania i testowanie hipotez oraz operacjonalizacji i kontroli zmiennych w badaniach empirycznych nad językiem.
P8S_WG. Zna i rozumie główne paradygmaty badawcze w badaniach empirycznych nad językiem
P8S_WG. Zna zasady statystycznej analizy wyników badań oraz zasady pracy z programem SPSS.
P8S_WK Zna i rozumie etyczne uwarunkowania prowadzenia badań empirycznych nad językiem.
Umiejętności
Doktorant/Doktorantka:
P8S_UW. Potrafi wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące: krytyczną lekturę artykułów badawczych w celu twórczego identyfikowania i formułowania problemów badawczych z zakresu badań empirycznych nad językiem oraz formułować prawidłowe definicje teoretyczne i operacyjne, wskazuje na błędy w definiowaniu i rozumowaniu.
P8S_UW. P8S_UU. Potrafi zaprojektować badanie empiryczne dotyczące zagadnień użycia lub znajomości języków. Wie, gdzie szukać rozwiązań zaistniałych problemów.
P8S_UO. Umie zaplanować, organizować i realizować przedsięwzięcie badawcze – indywidualnie i w zespole, jak również określać priorytety w realizacji zadań.
P8S_UW. P8S_UO. Potrafi samodzielnie przygotowywać do analizy i zanalizować dane liczbowe uzyskane w badaniu za pomocą programu do analizy statystycznej SPSS oraz zwizualizować uzyskane wyniki.
Kompetencje społeczne:
Doktorant/Doktorantka:
P8S_KR. Jest gotów/ gotowa do współdziałania w grupie badawczej, przyjmując i akceptując w niej różne role oraz przestrzegając zasad współdziałania i dzielenia odpowiedzialności za pracę naukową, jej rozpowszechnianie i komunikację.
P8S_KO. Jest gotów/ gotowa do przestrzegania etycznych uwarunkowań badaniach empirycznych nad językiem i stosowania ich w praktyce.
P8S_KK. Jest gotów/ gotowa do krytycznej oceny wybranych badań empirycznych i wyników tych badań, krytycznej oceny przydatności nabytej wiedzy we własnym rozwoju naukowym.
P8S_KR. P8S_KK. Jest gotów/ gotowa do krytycznego podejścia do swoich badań oraz do respektowania zasad ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zależy od kilku czynników
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności): 30%
- Wiedza: jakość komentarzy po przeczytaniu zadanej literatury, uczestnictwo w dyskusji.
- Język: płynność i poprawność wypowiedzi, w tym użycie słownictwa danego dla dziedziny.
2. Test w połowie semestru: 35%
- Wiedza: pytania otwarte i zamknięte (Prawda/Fałsz; wielokrotnego wyboru, uzupełnianie luk). Test bazuje na tekstach do czytania i dyskusji w klasie.
3. Test na koniec semestru: 35%
- Wiedza i umiejętności: poprawne wykonanie analiz danych w programie SPSS
Oceny z testu
5 - 93-100%
4+ - 85-92%
4 - 77-84%
3+ - 69-76%
3 - 60-68%
2 - mniej niż 60%
Literatura
Bedyńska, S & Cypiańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th edition). London: Sage.
Howell, D. C. (2010). Statistical methods for psychology (7th Ed). Wadsworth: Cengage Learning.
Loewen, S & Plonsky, L (2016). An A-Z of Applied Research Methods. London: Palgrave.
Mackey, A. Gass, S. (eds.) (2012). Research Methods in Second Language Acquisition. A practical Guide. Wiley-Blackwell.
Perry Jr, F. L. (2011). Research in applied linguistics: Becoming a discerning consumer. Routledge.
Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics (4th ed.). Thousand Oaks, United States: Sage Publications.
Van Peer, W. Hakemulder, F., Zyngier, S. (2012). Scientific Methods for the Humanities. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Winter, B (2020). Statistics for linguists: An introduction to R. New York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: