Jakościowe wyzwania w glottodydaktyce, czyli o jakościowych metodach w badaniach empirycznych 1500-SZD-JWWG
1. Autonarracja – źródła i konteksty zastosowania autonarracji w naukach humanistycznych, cele autonarracji, pułapki w stosowaniu autonarracji, techniki analizy autonarracji, problem nakładania się faktów i ich interpretacji
2. Obserwacja – możliwości stosowania obserwacji jako metody badawczej, obserwacja potoczna a obserwacja naukowa, typy obserwacji, trudności związane z prowadzeniem obserwacji (np. subiektywność/subiektywizm – „widzę to, co chcę widzieć”)
3. Badania oparte na introspekcji poznawczej: wspomaganie w werbalizowaniu wglądu w swoje działania poznawcze (dialog dydaktyczny, Thinking aloud), jakie pytania/reakcje pogłębiają introspekcję, obserwacja działań poznawczych a rodzaj zadania wyjściowego
4. Od rozmowy do badania metodą wywiadu – konstruowanie dobrego przewodnika wywiadu, „wydobywanie” interesujących danych od rozmówcy, analizowanie i interpretowanie danych uzyskanych z wywiadu
5. „ Piętno subiektywizmu” – jak rozmawiać o trafności i rzetelności badań jakościowych? Jakie narzędzia badacz powinien wykorzystać w badaniach jakościowych?
6. Analiza dyskursu edukacyjnego – podejścia do badania interakcji dydaktycznych, określenie problemu badawczego, zasady nagrywania lekcji i ich transkrypcji, kategorie analizy, formułowanie wniosków
7. Pisemna refleksja na temat uczenia się i rozwoju zawodowego (na przykładzie studentów filologii oraz przyszłych nauczycieli) jako przedmiot badań – obszary zastosowania, procesy kategoryzacji i kodowania korpusu danych, zalety i ograniczenia analizy jakościowej
8. Techniki pozwalające badać reprezentacje złożonych pojęć i koncepcji – wykorzystanie metafory konceptualnej oraz map myśli w badaniach glottodydaktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
P8S_WG.3 metodologię badań naukowych :
● będzie świadomy znaczenia i wartości badań jakościowych w glottodydaktyce,
● zrozumie wyzwania i trudności związane z prowadzeniem badań jakościowych w glottodydaktyce,
▪ pozna wybrane metody i narzędzia badawcze o charakterze jakościowym, które są stosowane w glottodydaktyce (np. dialog dydaktyczny, autonarracja, obserwacja, analiza pisemnej refleksji, analiza dyskursu edukacyjnego),
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wybrać metody i narzędzia adekwatne w danym kontekście badawczym (cele badania, problemy badawcze, obiektywne możliwości przeprowadzenia badania itd.),
- krytycznie analizuje zebrane dane, potrafi wskazać najbardziej wrażliwe aspekty
prowadzonego badania i dostosować do nich swoją interpretację wyników,
- zaproponować adekwatne działania naprawcze w badaniach o charakterze jakościowym;
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
P8S_UK.1 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestniczenie w zajęciach i realizacja zadań przewidzianych na zajęciach (np. krytyczna analiza ścieżek metodologicznych w czytanych tekstach, praktyczne zastosowanie narzędzi jakościowych), regularna obecność (dopuszcza się dwie nieobecności). W razie potrzeby zaliczenia poprawkowego forma i zakres zaliczenia są do uzgodnienia z prowadzącym.
Literatura
Albarello L. (2012). Apprendre à chercher. Bruxelles : De Boeck.
Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Garanderie de la A. (1984), Le dialogue pédagogique avec l’élève, Paris: Le Centurion.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Smuk M. (2017). Pisemna autonarracja w badaniu różnic indywidualnych w glottodydaktyce [w:] Biedroń A. (red.). Neofilolog 48/1. Różnice indywidualne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych: uczeń, Poznań – Słupsk, 41-54.
Sujecka-Zając J. (2016). Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej, Lublin: Werset.
Szymankiewicz K. (2013). „Między teorią a praktyką – przejawy teorii osobistych w refleksji przyszłych nauczycieli języka obcego podczas praktyk pedagogicznych” [w:] Neofilolog, nr 40/2, s. 265-277.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010). Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: