Archeologia kognitywna- archeologia myśli 1500-SZD-AK
● Założenia
Celem zajęć jest prezentacja współczesnych teorii i metod dotyczących możliwości interpretacji i zrozumienia sposobów myślenia przedstawicieli dawnych kultur oraz przedstawienie możliwie jak najszerszej i zróżnicowanej tematyki związanej z "niematerialnymi" aspektami życia twórców dawnych kultur (interpretacja sztuki, zagadnień związanych ze statusem społecznym, rolą płci, wiekiem, tożsamością etniczną, wierzeniami, religią, rolą jednostki itd.)
Analizować będziemy materiał zarówno kultur niepiśmiennych, jak i posiadających pismo. Skonfrontujemy źródła historyczne i materiał archeologiczny, wykorzystując przy tym analogie etnograficzne, badania psychologiczne itd.
---
Celem zajęć będzie przedstawienie współczesnych teorii i metod badawczych pozwalających archeologom podejmować próby rekonstrukcji, interpretacji i zrozumienia sposobów myślenia przedstawicieli dawnych kultur. Będziemy przede wszystkim analizować materiały kultur niepiśmiennych, ale nie będzie to regułą (pomocne okażą się analogie etnograficzne oraz wyniki badań na stanowiskach historycznych).
Spróbujemy m.in. odpowiedzieć na pytania: jak możemy badać światopogląd ludzi, którzy nie pozostawili po sobie żadnych dokumentów pisanych?, co sądzili oni o wszechświecie, naturze, miejscu, jakie zajmuje w niej człowiek, istoty nadnaturalne, zwierzęta i rośliny, elementy krajobrazu?, jak możemy rekonstruować dawne wierzenia i praktyki religijne?, jakich rezultatów możemy się spodziewać stosując w tych dociekaniach różne podejścia badawcze?, czy starożytni byli bardziej religijni od nas?, jaki był status i rola społeczna przedstawicieli różnych grup (wyróżnionych na podstawie płci, wieku, kondycji fizycznej i psychicznej, powiązań rodzinnych, przynależności etnicznej)?, jaką rolę odgrywała w tych kulturach ikonografia, a jaką muzyka i taniec?, czy możemy coś powiedzieć o uczuciach naszych przodków? co ich śmieszyło, co przerażało, co dziwiło? Jak, dlaczego i co oni sobie myśleli?
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie (P8S_WG) w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów:
- światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla archeologii kognitywnej,
- główne tendencje rozwojowe w archeologii myśli,
- metodologię badań naukowych w archeologii myśli.
Absolwent potrafi (P8S_UK):
wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym w zakresie archeologii myśli.
Absolwent jest gotów do (P8S_KK):
- krytycznej oceny dorobku w ramach archeologii kognitywnej,
- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój archeologii myśli,
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Kryteria oceniania
Przygotowanie prezentacji/pracy pisemnej poświęconej zagadnieniom poruszanym na zajęciach (temat i literatura uzgodnione z prowadzącym)
Literatura
Baxter, J. E.
2005 The Archaeology of Childhood. Children, Gender, and Material Culture. Altamira Press, Walnut Creek.
Bentley, A. et al. (red.)
2007 Handbook of Archaeological Theories. (wybrane artykuły)
Claassen, C. (red.)
1992 Exploring Gender through Archaeology. Prehistory Press, Madison. (wybrane artykuły)
Conkey, J. M. i M. W. Gero (red.)
1991 Engendering Archaeology. Women and Prehistory. Blackwell Publ., Oxford. (wybrane artykuły)
Diaz-Andreu, M. et al. (red.)
2005 The Archaeology of Identity. Approaches to Gender, Age, Status, Ethnicity and Religion. Routledge, New York.
Insoll, T. (red.)
1999 Case Studies in Archaeology of World Religions. The Proceedings of the Cambridge Conference. BAR International Series 755. Oxford. (wybrane artykuły)
2004 Belief in the Past. The Proceedings of the 2002 Manchester Conference on Archaeology and Religion. BAR International Series 1212. Oxford. (wybrane artykuły)
2007 The Archaeology of Identities. A Reader. Routledge, New York. (wybrane artykuły)
Renfrew, C. i P. Bahn
2002 Archeologia. Teorie i metody. Prószyński i S-ka. Warszawa (Rozdział X)
Renfrew, C. i E. B. W. Zubrow (red.)
1994 The Ancient Mind: Elements of a Cognitive Archaeology. Cambridge University Press, Cambridge. (wybrane artykuły)
Schmidt, R. A. i B. L. Voss (red.)
2000 Archaeologies of Sexuality. Routledge, London – New York. (wybrane artykuły)
Steadman, S. R.
2009 Archaeology of Religion. Cultures and their Beliefs in Worldwide Context. Left Coast Press, Walnut Creek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: