Pedagogika dla nauczycieli biologii - ćwiczenia 1400-013PDNc
Podczas zajęć studenci będą poznawać następujące zagadnienia:
• Budowanie relacji z uczniami i uczennicami.
• Funkcje godziny wychowawczej.
• Klimat klasy. Tworzenie wspólnoty klasowej.
• Klimat klasy. Budowanie poczucia bezpieczeństwa i organizowanie pracy.
• Wprowadzanie klasowych rytuałów.
• Zasady w życiu klasy. Tworzenie kontraktu.
• Techniki reagowania na zaburzenia dyscypliny podczas lekcji.
• Zasada gradacji interwencji i ich powtarzalność.
• Techniki reagowania na trudne zachowania uczniów na lekcji.
• Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej.
• Problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie.
• Specyficzne trudności w uczeniu się oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności.
• Podstawowe zagadnienia prawa oświatowego. Ocena jakości pracy nauczyciela.
• Zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.2.W1. system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia związane z prawem oświatowym, znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, zależność pomiędzy podstawą programową a programem nauczania, programem wychowawczym, oceną jakości działalności szkoły.
B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności nauczyciela, wychowawcy, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania i dokumentowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, znaczenie refleksji profesjonalnej i uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę;
B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.2.U1. analizować program nauczania, dostosowywać go do potrzeb swoich uczniów;
B.2.U2. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;
B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;
B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy;
B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;
B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Kryteria oceniania
Portfolio: ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta (w tym testy), końcowa ocena portfolio (kompletność, sposób prezentacji i merytoryczny poziom refleksji).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
M. Braun, M. Mach, Zdolne dziecko – pierwsza pomoc, Krajowy Fundusz Na Rzecz Dzieci
A. Kołakowski, A. Pisula, Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012 (fragmenty)
Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019
R. Marzano, J. S. Marzano, E. Debra, J. Pickering, Classroom management that works. Research-Based Strategies for Every Teacher. ASCD, 2003 (rozdziały 1. i 2.)
A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
D. Olweus, Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Jacek Santorski & Co, 2007
C. Preissmann, Zespół Aspergera, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Profesjonalne, 2017
J. Pyżalski, Analiza efektywności środków angażujących techniki rozwiązywania sporów [w:] T. Sołtysiak, J.Sudak-Malukiewicz [red.]: Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, 2003
B. Rogers, Dyscyplina w szkole. Rzecz o zachowaniu. Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2011
B. Rogers, Trudna klasa: opanować, wychować, nauczyć. Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2011
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, 2005
Literatura dodatkowa:
E. Czemierowska-Koruba, Działania interwencyjne [w:] Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014
I. Fechner-Sędzicka Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej Jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej? ORE, 2013
M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Żak Wydawnictwo Akademickie, 2011
A. Janowski, Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991
J. Pyżalski, E. Roland [red.], Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne. Podręcznik metodyczny. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, 2011
J. Nelsen, Pozytywna dyscyplina, Wydawnictwo CoJaNaTo, 2015
H-P Nolting, Jak zachować porządek w klasie? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008
W. Poleszak, Klimat społeczny szkoły. Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015
J. Thompson, Essential Guide to Understanding Special Educational Needs, Pearson Education Limited, 2018
M. Winter, Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien, Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o., 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: