Psychologia dla nauczycieli - warsztaty zintegrowane 1400-012PsDNwz
• Co to jest zachowanie?
• Omówienie różnych rodzajów danych, znaczenie doboru wskaźników.
• Pojęcie normy – różne rodzaje norm i co można obserwować w klasie, wprowadzenie do arkusza obserwacyjnego.
• Co przynoszę ze szkoły? Wstępna weryfikacja hipotez.
• Najczęstsze błędy w procesie poznawania.
• Kształtowanie zachowania. Uczenie a oduczanie - strefa najbliższego rozwoju.
• Przegląd narzędzi - stosowana analiza zachowania - gradacja technik behawioralnych (okulary).
• Dostrzeganie zachowań pozytywnych + pochwały.
• Nagrody i przywileje.
• Zasady i polecenia.
• Konsekwencje i procedury w przypadku wybuchów
• ABC - urealnianie działania - rozmowy z dzieckiem i rodzicami
• Uwzględnianie różnych kontekstów.
• Rodzic jako partner w procesie uczenia.
• Radzenie sobie ze stresem.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
B.3.W1; B.1.U3; B.1.U4; B.1.U7; B.1.U8; B.3.U2.; B.3.U6.; B.1.K1; B.1.K2
Kryteria oceniania
Ocena aktywności na zajęciach, test wiedzy.
Literatura
Bąbel, P., Wiśniak, M. (2016). „12 zasad skutecznej edukacji”. Sopot: GWP
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). „Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży”. Warszawa: PWN (r. 3.4)
Jewell, J., Hupp, S. (2019). „Rozwój dziecka. 46 największych mitów”. Warszawa: PWN. r 14, 19
Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). „Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna.” (rozdział 1, 2 oraz 3), Gdańsk: GWP
Schaffer, D.R. (2015). „Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości”. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis (r.15)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: