Psychologia dla nauczycieli 1400-012PsDN
• Czym jest psychologia – wprowadzenie do dziedziny.
• Perspektywy badawcze w psychologii.
• Behawioryzm, psychologia rozwojowa, psychologia pozytywna – czyli jak daleko jesteśmy od psychoanalizy.
• Neuronauka, neurodydaktyka a neuropsychologia.
• Co może a czego nie może psychologia naukowa. Fakty i mity. Czym jest obiektywna wiedza o rozwoju człowieka.
• Rozwój a edukacja – jaka jest ta zależność, jakie mamy własne przekonania na ten temat, na ile są one użyteczne a na ile mogą nas ograniczać.
• Teorie rozwojowe i ich wpływ na powstające systemy edukacyjne.
• Stereotypy i uprzedzenia. Jak różnimy się od siebie i co z tego wynika dla nauczyciela.
• Psychologia rozwojowa - założenia wstępne psychologii rozwojowej, Czym jest rozwój i dlaczego tak ważne jest aby współczesny nauczyciel miał podstawową wiedzę psychologiczną z zakresu rozwoju. Jak rozpoznawać rzetelne źródła wiedzy psychologicznej, jak tworzyć swoją własną teczkę z narzędziami.
• Wstęp do rozwoju dzieci i młodzieży – zadania rozwojowe w pierwszych etapach życia.
• Rozwój w okresie wczesnoszkolnym i szkolnym.
• Rozwój psychoseksualny
• Adolescenci – zadania i wyzwania rozwojowe.
• Dorosłość – jak się rozwijamy.
• Stres, radzenie sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe.
• Konteksty rozwojowe – znaczenie szkoły, klasy, grupy rówieśniczej.
• Konteksty rozwojowe – znaczenie rodziny. Modele współczesnej rodziny.
• Media, nowe technologie ich wpływ na rozwój. Kształtowanie kompetencji medialnych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
B.1.W1; B.1.W2; B.1. W3; B.1.W4
Kryteria oceniania
Test wiedzy
Literatura
Asbury, K., Plomin, R. (2015). Geny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Beisert M. (2006). Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: PWN.
Borkowska, A., Crotowska, B. (2011). Codzienność dziecka z zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty. Gdańsk : Harmonia.
Grand, C.( 2012). Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa : Wydawnictwo Studio Emka.
Jerzak, M. (red) (2017). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Sadłowski, N. (2016). Słowo na A. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Schaffer, D.R. (2015). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Tomalski, P. (2007). Nietypowe rodziny. O parach lesbijek i gejów oraz ich dzieciach z perspektywy teorii przywiązania. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. (roz. 4).
Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia T. II. Warszawa: Wydawnictwo CIS. (roz. 2 i 3).
Zielona-Jenek M, Chodecka A. (2010). Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Gdańsk: GWP.
Zimbardo, P. G., Johanson, R. L., McCann, V. (2010). TI. Psychologia, kluczowe koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo PWN. (roz. 1.1, 1.2, 1.3).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: