Pedagogika dla nauczycieli - warsztaty zintegrowane 1400-012PDNwz
Podczas zajęć warsztatowych studenci będą weryfikować swoje spostrzeżenia i pracować nad następującymi zagadnieniami:
Planowanie zajęć (podporządkowanie celom, opieranie procesu nauczania na głębszym rozumieniu i efektywnym wykorzystaniu wiedzy).
Diagnoza wiedzy uprzedniej.
Rola pojedynczych zadań w strukturze lekcji.
Zadawanie pytań – lekcja skoncentrowana na uczniu.
Praca indywidualna i zespołowa (korzyści, problemy, techniki organizacji).
Uczenie się na błędach.
Monitorowanie, zmiana, ocenianie.
Nauczanie zróżnicowane. Integracja, zapobieganie trudnościom w uczeniu się.
Organizacja pracy nauczyciela – narzędzia.
Rozwój profesjonalny nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności nauczyciela, wychowawcy, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania i dokumentowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, znaczenie refleksji profesjonalnej i uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym;
B.2.W.4 obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, style kierowania klasą, dbałości o ład i dyscyplinę, poszanowanie godności ucznia, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u uczniów kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji;
B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.2.U1. analizować program nauczania, dostosowywać go do potrzeb swoich uczniów;
B.2.U2. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;
B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami, rodzicami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;
B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;
B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;
B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo- -wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; B.2.K2. rozwiązywania problemów wychowawczych w klasie szkolnej;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;
B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Kryteria oceniania
Portfolio: ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta, końcowa ocena portfolio (kompletność, sposób prezentacji i merytoryczny poziom refleksji).
Literatura
Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019
D.C. Philips, J.E. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, 2003
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, 2005
Edukacja jako odpowiedź, G. Mazurkiewicz (red.), Wyd.UJ, 2014
Pedagogika w pokoju nauczycielskim, K. Kruszewski (red.), WSiP, 2000
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA, 1998
Literatura dodatkowa:
Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Z. Kwieciński (red.), IBE, 2000
J. Kiersch, Pedagogika waldorfska, Impuls, 2008
Understanding by Design® Framework by Jay Mctighe and Grant Wiggins, ASCD
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: