Pedagogika dla nauczycieli biologii 1400-012PDN
Podczas zajęć studenci będą poznawać następujące zagadnienia:
• Sposoby komunikowania się w szkole. Wielokulturowość.
• Analiza sytuacji komunikacyjnych z instrumentarium analizy transakcyjnej.
• Struktura oceniania działu
• Wychowanie w kontekście rozwoju: aksjologia. Sprawiedliwość w szkole. Rozwiązywanie konfliktów w klasie.
• Wstęp do oceniania. Znaczenie informacji zwrotnej
• Ocena jakości pracy szkoły. Efekt zwrotny egzaminów zewnętrznych.
• Podstawa programowa w kontekście programu nauczania. Paradygmaty dydaktyczne - zorientowany na program i zorientowany na ucznia
• Analiza rzeczywistości szkolnej z perspektywy nauki o programie
• Rola nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela. Etyka roli nauczyciela. Definicje roli nauczyciela.
• Metodyka pracy wychowawczej. Poszanowanie godności dziecka. Podmiotowość uczniowska. Wspieranie samorządności i autonomii uczniów.
• Horyzonty pomyślenia szkoły. Edukacja alternatywna.
• Znaczenie rytuałów szkolnych.
• Modele współczesnej szkoły. Działania pozorne w szkole.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.2.W1. system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia związane z prawem oświatowym, znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, zależność pomiędzy podstawą programową a programem nauczania, programem wychowawczym, oceną jakości działalności szkoły.
B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności nauczyciela, wychowawcy, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania i dokumentowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, znaczenie refleksji profesjonalnej i uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę;
B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.2.U1. analizować program nauczania, dostosowywać go do potrzeb swoich uczniów;
B.2.U2. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;
B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;
B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy;
B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;
B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Kryteria oceniania
Portfolio: ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta, końcowa ocena portfolio (kompletność, sposób prezentacji i merytoryczny poziom refleksji).
Literatura
Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019
D.C. Philips, J.E. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, 2003
Pedagogika w pokoju nauczycielskim, K. Kruszewski (red.), WSiP, 2000
A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA, 1998
P.Meirieu, Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2003
G.Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, 2018
B. Adrjan, Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2011
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, WN PWN, 2018
H. Benjamin, Edukacja jaskiniowców, Wydawnictwo Edukacyjne “Żak”, 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: