- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Spotkania z sedymentologią 1300-WSSD-OG
Przedmiot prowadzony jest w formie praktikum przez 5 kolejnych sobót w okresie wiosennym (kwiecień-maj) realizowane stacjonarnie i w formie jednodniowych wyjazdów terenowych. Praktikum obejmuje trzy zajęcia kameralne w salach dydaktycznych i pracowni sedymentologicznej na Wydziale Geologii i dwa całodniowe (sześć godzin) wyjazdy terenowe nad Wisłę w Warszawie i najbliższych okolicach Warszawy . Przedmiot jest prowadzony w 5 blokach po 6 godzin dydaktycznych.
Zajęcia 1. Prezentacja: Sedymentologia jako nauka. Utwory i środowiska sedymentacji w zapisie kopalnym. Środowisko sedymentacji rzecznej: działalność rzek, procesy przepływu i sedymentacja rzeczna, typy rzek.
Pracownia sedymentologiczna: Model rzeki prostoliniowej – eksperyment w pracowni, przepływ, transport hydrauliczny, wpływ transgresji i regresji morskiej na proces przepływu rzecznego, rozważanie zagadnienia globalnego ocieplenia i topnienia lodowców, jak szybko może podnosić się poziom morza i jak szybko zalewany jest ląd.
Ćwiczenia: Praca z okazami kopalnymi, struktury sedymentacyjne, określanie kierunku transportu
Zajęcia 2. Prezentacja: Środowisko sedymentacji klastycznej płytkomomorskiej i głębokomorskiej (prądy zawiesinowe)
Pracownia sedymentologiczna: Model rzeki meandrującej – eksperyment w pracowni, obserwacja faz transportu hydraulicznego i ich rozpoznawanie, formy akumulacyjne i erozyjne w przepływie rzeki meandrującej
Ćwiczenia: Praca z okazami kopalnymi, hieroglify nieorganiczne i organiczne, określanie kierunku transportu
Zajęcia 3. Prezentacja: Środowisko sedymentacji morskiej węglanowej i ewaporatowej. Podział strefy brzegowej, falowanie i procesy akumulacyjne i erozyjne z nim związane.
Pracownia sedymentologiczna: Model morskiej strefy brzegowej – eksperyment w pracowni, formy akumulacyjne i erozyjne w procesie falowania, zmiana linii brzegowej w czasie transgresji i regresji morskiej
Ćwiczenia: Praca z okazami kopalnymi powstającymi w środowisku morskim węglanowym i ewaporatowym; przegląd wapieni w nawiązaniu do środowiska sedymentacji, gipsy, sole
Zajęcia 4. Zajęcia terenowe: Wyspy Zawadowskie - Procesy współczesnej akumulacji i erozji rzecznej – obserwacje struktur sedymentacyjnych, pomiary terenowe, dokumentowanie geologiczne prac terenowych, omówienie problemu ochrony przyrody
Zajęcia 5. Zajęcia terenowe: Ławice Kiełpińskie - Procesy współczesnej akumulacji i erozji rzecznej, problem ochrony środowiska, oczyszczalnia ścieków i jej rola, rezerwat dla ptactwa i roślinności, dlaczego ptaki siewkowate wybrały to miejsce, chroniona roślinność, stare i nowe wyspy na Wiśle – ich rola w ekosystemach roślinnych i zwierzęcych
Zajęcia 1 odbywają się jako pierwsze w kolejności, kolejność pozostałych zajęć uzależniona jest od warunków pogodowych (zajęcia 4 i 5 musza odbywać się w terenie).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza w zakresie:
- zna przyczyny wpływające na wzmożoną erozję lub akumulację rzek
- zna przyczyny wpływające na zmiany położenia linii brzegowej, podnoszenie się poziomu mórz
- zna historię i przyczyny przemian geograficznych w środkowym odcinku biegu Wisły
- znajomość relacji zjawiska sedymentacji z powstawaniem odsypów rzecznych i w konsekwencji zamieszkiwaniem przez specyficzne grupy ptaków
- rozumie podstawowe zależności miedzy procesami sedymentologicznymi i formami występującymi w korytach rzek
- rozumie unikatowe cechy chronionych obszarów
- zna naturalne czynniki wpływające na zmiany w profilach rzeki
- ma świadomość wpływu naturalnych (normalnych i katastroficznych) i antropogeniczne czynników na wyksztalcenie profilu rzeki i rozwój morskich i oceanicznych stref brzegowych
2. Nabycie umiejętności w zakresie:
- odnajdywanie się i lokalizowanie na mapie (w tym GPS)
- podstawy czytania map topograficznych i geologicznych
- dokumentacja obserwacji terenowych (rysunki, zdjęcia , notatki)
- opis litologii osadów współczesnych i kopalnych
- opis struktur sedymentacyjnych współczesnych (w eksperymencie i w warunkach naturalnych) i kopalnych
- pomiary struktur kierunkowych
- pobór próbek z różnych miejsc profilu rzeki do badań mikroskopowych zgodnie z zasadami sztuki dokumentacyjnej
- zwięzłe pisanie raportu na temat zagadnień związanych z problematyką wyjazdów terenowych
3. Kompetencje społeczne:
- umiejętność pracy w zespole, organizacja i podział zadań w trakcie prac terenowych i prac kameralnych przy wykonywaniu postawionych zadań
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych osób biorących udział w tym samym wyjeździe terenowym, czy przy grupowym wykonywaniu zadań
- odpowiedzialność za świadomą ochronę środowiska przyrodniczego i edukacja otoczenia w tym kierunku.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Dopuszczalna jest nieobecność na jednym spotkaniu. Ewentualne inne przypadki losowe będą rozstrzygane indywidualnie.
Aktywność w czasie zajęć terenowych i w trakcie wykonywania zadań kameralnych.
Krótki raport z zajęć terenowych zawierający samodzielne wnioski końcowe (może zawierać m.in. osobiście wykonane załączniki graficzne, wyraźne i dobrze dokumentujące różne zjawiska przyrodnicze, zdjęcia wykonane w trakcie zajęć terenowych, itp.).
Oceny cząstkowe za aktywność w czasie prac terenowych i oceny z raportów terenowych. Średnia tych ocen składa się na ocenę końcową.
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują.
Literatura
1. Gradziński, R., Kostecka, A., Radomski, A. 1986. Zarys sedymentologii. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa.
2. Reading, H.G. 2004. Sedimentary Environments and Facies. Blackwell Science.
3. Allen, J.R.L. 1970. Physical Processes of Sedimentation.
4. Allen, P. H. 2000. Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa.
5. Stanley, S.M. 2000. Historia Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa
6. Nowicki, W. 2002. Plan ochrony rezerwatu przyrody Wyspy Zawadowskie na lata 2003-2020. Warszawa.
7. Kubacka, J. Rezerwat ornitologiczny „Wyspy Zawadowskie”. W: wislawarszawska.pl [on-line]. [dostęp 2019-03-18]
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: