Prawo wspólnotowe dotyczące ochrony wód i jego transpozycja do polskiego prawa wodnego 1300-WPWPPW
• Etapy stanowienia prawa wspólnotowego dotyczącego ochrony wód przeznaczonych do celów pitnych
• Regulacje prawne zawarte w dyrektywach unijnych, odnoszące się do jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz wód wykorzystywanych do poboru wody pitnej
• Transpozycja aktów wspólnotowych do prawa polskiego
• Standardy jakości wody w Unii Europejskiej
• Działania Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej mające za zadanie ochronę wód przed zanieczyszczeniem substancjami niebezpiecznym
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zanieczyszczenia spowodowanego przez niektóre substancje niebezpieczne odprowadzane do środowiska wodnego Wspólnoty.
• Ramowa Dyrektywa Wodna 2000/60/WE
• Ochrona źródeł wody pitnej przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego Dyrektywa 91/676/EWG – Dyrektywa Azotanowa
• Ochrona źródeł wody pitnej przed zanieczyszczeniami komunalnymi Dyrektywa 91/271/EWG
• Dyrektywa dotycząca wód podziemnych (Groundwater Directive – GWD) 2006/118/WE
• Obowiązki państw członkowskich UE wypływające z wprowadzenia dyrektyw dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
• Odstępstwa od norm i działania naprawcze
• Ochrona jakości wody pitnej w prawie polskim
• Problemy Implementacji Dyrektyw Unii Europejskiej Dotyczące Ochrony Jakości Wód Podziemnych
• Ustawa Prawo Wodne
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1.) Wiedza
• dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego
• zna narzędzia zarządzania oraz ma wiedzę z zakresu gospodarowania wodami
• rozróżnia narzędzia i procedury prawno – administracyjne i ekonomiczne
• rozumie miejsce polityki resortowej i zasad zrównoważonego rozwoju
2.) Umiejętności
• dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego
• identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów inżynierskich i środowiskowych
3.) Kompetencje społeczne
• docenia rolę edukacji praktycznej
• doskonali swoje umiejętności zawodowe
• jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z gospodarką wodną
• jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań geośrodowiskowych
• rozwija świadomość ekologiczną u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego
Kryteria oceniania
Ocena końcowa na podstawie sprawdzianu pisemnego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Paweł M. Leśniak, Zbigniew Nowicki, Andrzej Sadurski, Lesław Skrzypczyk, 2015 - Wartości progowe stanu Chemicznego JCWPd a klasyfikacja jakości wód podziemnych, Przegląd Geologiczny, vol. 63, nr 3, 2015, Warszawa
„Monitoring stanu chemicznego oraz ocena stanu jednolitych części wód podziemnych w dorzeczach w latach 2012–2014” Temat nr 32.8407.1201.00.0 zadanie nr 7 , Adaptacja metodyk przedstawionych w poradnikach UE dotyczących oceny stanu chemicznego i ilościowego wód podziemnych (wykonane w ramach realizacji I etapu umowy nr 21/2012/F z dnia 20.08.2012 r.) - Państwowa Służba Hydrogeologiczna, PAŃSTWOWY INSTYTUT GEOLOGICZNY – PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY,
„Monitoring stanu chemicznego oraz ocena stanu jednolitych części wód podziemnych w dorzeczach w latach 2009–2011” Temat nr 32.8407.0901.19.0., Sprawozdanie z wykonania zadania nr 8, „Opracowanie wyników badań i ocena stopnia zanieczyszczenia wód podziemnych związkami azotu pochodzenia rolniczego według danych z 2010 roku (wykonano w ramach realizacji V etapu umowy nr 51/2009/F z dnia 23.01.2009 r.) .) - Państwowa Służba Hydrogeologiczna, PAŃSTWOWY INSTYTUT GEOLOGICZNY – PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY
Stanisław Witczak - Problemy implementacji dyrektyw unii europejskiej dotyczących ochrony jakości wód podziemnych, Współczesne Problemy Hydrogeologii tom XII, Toruń 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: