MOVE - MANAGE & ORGANIZE VIRTUAL EXCURSIONS 2022 (4EU+) 1300-W-4EU-MOVE
Zajęcia są prowadzone w ramach projektu edukacyjnego "MOVE" w ramach Sojuszu 4EU+. Przedmiot jest realizowany w formie webinariów, warsztatów, prac terenowych i stacjonarnych przy merytorycznym wsparciu prowadzących. Celem jest stworzenie wirtualnego kursu geologii na obszarze Sycylii. Tematyka kursu obejmuje budowę geologiczną Sycylii, aktywną tektonikę i zapis tej aktywności we współczesnych osadach, w tym procesy wulkaniczne i aktywność sejsmiczną. Dodatkowym aspektem jest wpływ współczesnych procesów geologicznych na środowisko.
Studenci podczas trwania kursu pracują w grupach 4-5 osobowych, w składzie międzynarodowym. Skład osobowy poszczególnych grup może być zmienny na różnych etapach kursu.
W czasie kursu studenci gromadzą literaturę i analizują dostępne materiały kartograficzne w celu zapoznania się z geologią i tektoniką Sycylii, a w efekcie - samodzielnego wytypowania tematów badawczych, które zostaną podjęte podczas prac terenowych. Następnie studenci przechodzą kurs nowoczesnych technik tworzenia filmu. Podczas prac terenowych studenci prowadzą samodzielne badania terenowe, wykonują kartowanie geologiczne i strukturalne. Studenci rozpoznają i dokumentują skały oraz wykonują dokumentację - szkice, zdjęcia, filmy również przy użyciu dronu, oraz dokonują pomiarów położenia struktur tektonicznych. Na podstawie obserwacji zgromadzonych podczas prac terenowych studenci wykonują opracowanie danych geologicznych i strukturalnych, a następnie referują i dyskutują wyniki badań w zakresie wybranych tematów w poszczególnych grupach każdego dnia. W następnym etapie studenci zajmą się przetwarzaniem zebranych materiałów i w efekcie stworzą wirtualny kurs geologii na Sycylii w postaci filmu. Każdy etap kursu odbywa się przy wsparciu merytorycznym osób prowadzących kurs.
Studenci podczas trwania kursu pracują w grupach 4-5 osobowych, w składzie międzynarodowym, wytypowanym spośród studentów 6 uniwersytetów: Uniwersytetu Paryskiego Sorbona, Uniwersytetu w Heidelbergu, Uniwersytetu w Mediolanie, Uniwersytetu Kopenhaskiego, Uniwersytetu Karola w Pradze oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Skład osobowy poszczególnych grup może być zmienny na różnych etapach kursu. Studenci wybierają tematy badawcze na podstawie analizy dostępnej literatury i materiałów kartograficznych, przygotowują się do tworzenia filmu, pracują w terenie, dokumentują obserwacje geologiczne przy użyciu różnych narzędzi (notatnika, kamer, dronów), analizują zebrane dane i dyskutują nad wynikami analiz. W efekcie studenci wykonają samodzielnie opracowania graficzne, fotograficzne i wideo wybranych odsłonięć, wykonają przekroje geologiczne. Efektem tych działań jest stworzenie wirtualnego kursu geologii na Sycylii. Efekty zostaną zaprezentowane m.in. na platformie YouTube.
Pełny cykl kursu obejmuje 180 godzin, w tym oszacowano:
20 godzin - analiza literatury i materiałów kartograficznych w celu lokalizacji i zaplanowania prac geologicznych w terenie
40 godzin - warsztaty na Uniwersytecie Karola w Pradze - przygotowanie materiałów do prac terenowych i wprowadzenie do nowoczesnych technik tworzenia filmów (od 19 do 23 kwietnia 2022 roku )
50 godzin - prace terenowe 6-7 dni (Sycylia, od 12 do 18 czerwca 2022 roku)
55 godzin - przetwarzanie materiałów do filmu
15 godzin - webinaria (platforma Zoom)
Dopuszczalna jest możliwość zróżnicowanego udziału pracy studentów podczas analizy literatury i materiałów kartograficznych oraz przetwarzania materiałów do filmów na podstawie podziału pracy w poszczególnych grupach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po kursie student:
- zna budowę geologiczną i tektoniczną Sycylii,
- rozumie procesy tektoniczne i związane z nimi procesy sedymentacyjne,
- rozumie wpływ aktywnych procesów geologicznych na środowisko,
- ma wiedzę w zakresie zarządzania i organizowania badań geologicznych w celu stworzenia wirtualnego kursu terenowego,
- zbiera, analizuje i interpretuje dane empiryczne oraz na ich podstawie formułuje odpowiednie wnioski,
- potrafi pracować indywidualnie i w międzynarodowej grupie zarówno podczas wykonywania badań jak i w trakcie interpretacji ich wyników.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest w oparciu o:
- aktywność, samodzielność i umiejętność pracy w grupie studenta podczas zajęć (50% oceny końcowej),
- pracę zaliczeniową - wirtualny kurs geologii w postaci filmu (50% oceny końcowej).
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Zaliczenie poprawkowe na podstawie pracy zaliczeniowej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Basilone L., 2018. Lithostratigraphy of Sicily. Springer International Publishing
Broquet P., 2016. Sicily in its Mediterranean geological Frame. Boletin Geologico y Minero, 127: 537-562
Butler R., Maniscalco R., Sturiale G., Grasso M., 2015. Stratygraphic variations control deformation patterns in evaporate basins: Messinian examples, onshore and offshore Sicily (Italy). Journal of Geological Society of London, 172:113-124
Catalano R., 2004. Geology of Sicily: an introduction. 46 pp
Finetti I.R., Lentini F., CarboneS., Del Ben A., Di Stefano A., Forlin E., Guarnieri P., Ppan M., Prizzon A., 2005. Geological Outline of Sicily and Lithospheric Tectono-Dynamics of its Tyrrhenian Margin from New CROP Seismic Data. pages: 319-375, Elsevier B.V.
Montanari D., Minissale A., Doveri M., Gola G., Trumpy E., Santilano A., Manzell A., 2017. Geothermal resources within carbonate reservoirs in western Sicily (Italy): A review. Earth-Science Reviews, 169:180-201
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: