Wykorzystanie badań geofizycznych w sedymentologii i petrografii skał osadowych 1300-TWBGSPS
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w zagadnienia interdyscyplinarnego podejścia do badań geologicznych kopalnych sekwencji osadowych, rozbudzenie zainteresowań naukowych i pasji studenta, krytycznej analizy opracowań naukowych oraz planowania własnych badań. Studium wybranych sekwencji osadowych pozwala pogłębić wiedzę zarówno sedymentologiczną, petrograficzną jak i geofizyczną. Indywidualna forma zajęć ma tu kluczowe znaczenie – swobodna dyskusja nad artykułami naukowymi i aspektami praktycznymi badań, możliwość zadawania pytań, formułowania celów badawczych, a także poszukiwania rozwiązania problemów pozwala nabrać pewności i świadomości działań. Podczas dwóch/trzech pierwszych spotkań dyskutowane będą artykuły naukowe dotyczące metod geofizycznych oraz badań sedymentologicznych lub petrograficznych, a także przygotowywane są minimum 2 eseje naukowe w tym zakresie. Na kolejnych 2 spotkaniach zbierane są obserwacje makroskopowe skał w magazynie rdzeni wiertniczych lub w terenie, a także dobierane są archiwalne dane geofizyczne lub przeprowadzane są badania geofizyczne skał. Pozostałe spotkania służą interpretacji wyników badań wykonanych samodzielnie oraz przygotowaniu prezentacji multimedialnej lub artykułu popularnonaukowego.
W zależności od zainteresowań na pierwszym spotkaniu student wybiera jeden z proponowanych poniżej tematów:
- wykorzystanie badań naturalnej promieniotwórczości gamma skał w interpretacji środowiska sedymentacji wybranej formacji osadowej;
- wykorzystanie badań spektrometrycznych naturalnej promieniotwórczości gamma skał w interpretacji środowiska sedymentacji wybranej formacji osadowej;
- wykorzystanie badań spektrometrycznych naturalnej promieniotwórczości gamma skał w interpretacji petrograficznej skał osadowych;
- wykorzystanie badań spektrometrycznych naturalnej promieniotwórczości gamma skał w badaniach sedymentologiczno-paleopedologicznych;
- wykorzystanie badań radiometrycznych w analizie basenów sedymentacyjnych.
Możliwe jest też opracowanie zagadnienia proponowanego przez studenta w zakresie badań sedymentologiczno-geofizycznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W trakcie tutorialu student realizuje co najmniej 3 z poniższych efektów uczenia się (w zależności od podjętej tematyki i sposobu zaliczenia):
- rozumie i umie objaśnić procesy i zjawiska związane z sedymentologią skał analizowanych w obrębie tutorialu;
- rozumie i umie objaśnić definicje z zakresu badań geofizycznych;
- rozumie potrzebę wykorzystywania metod geofizycznych w badaniach sedymentologicznych i petrograficznych;
- umie zastosować właściwe badania geofizyczne w analizach sedymentologicznych i petrograficznych skał osadowych;
- realizując własne opracowanie wybranej formacji osadowej student poprawnie określa problemy badawcze z nią związane i proponuje ich rozwiązania;
- student dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy;
- student potrafi napisać i odpowiednio zilustrować esej naukowy na podstawie literatury i informacji pozyskanych z internetu na temat uzgodniony z tutorem;
- umie zreferować opracowany temat w formie poprawnie przygotowanej prezentacji multimedialnej;
- zna język angielski na poziomie B2 i ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z anglojęzycznej literatury naukowej;
- stosuje nowoczesne techniki informacyjne;
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto, na ocenę końcową składa się przygotowanie co najmniej 1 eseju naukowego, prezentacji multimedialnej lub artykułu popularnonaukowego oraz ocena pracy i zaangażowania studenta. Sposób ocenienia jest ustalany na pierwszym spotkaniu student-tutor.
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują.
Literatura
1. Asquith, G., Krygowski, D. 2003. Basic Well Log Analysis. AAPG Methods in Exploration Series, No. 16: 1-244.
2. Rider, M. 2002. The Geological Interpretation of Well Logs. Rider-French Consulting Ltd., pp. 290.
Ponadto student korzysta z najnowszych sedymentologicznych, petrograficznych i geofizycznych artykułów naukowych, np. z czasopism takich jak Sedimentary Geology, Marine and Petroleum Geology, Journal of Sedimentary Research, Earth Science Reviews, Episodes, Journal of Applied Geophysics, Catena. Student korzysta także z danych zamieszczanych na stronach internetowych międzynarodowych organizacji geologicznych tj. SEPM, American Association of Petroleum Geologists, Society of Exploration Geophysicists, International Union of Geological Sciences.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: