Ewolucja paleogeograficzna strefy szwu transeuropejskiego (TESZ) w paleozoiku na tle najnowszych koncepcji tektogenezy obszaru Polski 1300-TEPSST
Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z rozwojem poglądów dotyczących ewolucji paleogeograficznej strefy szwu transeuropejskiego (TESZ) na tle współczesnych koncepcji tektonicznych dla Polski. Student ma możliwość skupienia się na dowolnym segmencie TESZ, np. obszarze Gór Świętokrzyskich, kaledonidach pomorskich, południowej Lubelszczyźnie, czy pograniczu bloku małopolskiego i górnośląskiego. Po przeprowadzeniu obszernego studium literaturowego, student sporządzi zestawienie różnorodnych danych geologicznych, takich jak: dane litologiczno-batymetryczne, biogeografia wybranych grup organizmów, proweniencja materiału detrytycznego skał osadowych, geochemiczne sygnatury wybranych skał osadowych, wiek modelowy materiału źródłowego na podstawie izotopów neodymu, czy dane pochodzące z głębokiej sejsmiki. Ponadto, student będzie mógł pozyskać informacje o metodyce pozyskiwania poszczególnych typów danych analitycznych. Krytyczna analiza zestawionych danych oraz metod ich pozyskiwania pozwoli na ewaluację poglądów o terranowej budowie TESZ na tle najnowszych koncepcji tektogenezy obszaru Polski.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W czasie tutorialu student realizuje co najmniej 4 z poniższych efektów (w zależności od przyjętego sposobu zaliczenia i zakresu tutorialu):
- zna wykształcenie paleozoiku wybranego segmentu TESZ w Polsce i potrafi wskazać najbardziej charakterystyczne elementy jego ewolucji geologicznej;
- umie zdefiniować podstawowe metody odtwarzania pozycji paleogeograficznej badanego obszaru;
- zna podstawy biogeografii wybranych grup organizmów;
- zna podstawy interpretacji danych geochemicznych;
- potrafi zinterpretować przekroje sejsmiczne w stopniu podstawowym;
- umie krytycznie analizować literaturę naukową;
- ma umiejętności językowe wystarczające do czynnego korzystania z angielskojęzycznej literatury naukowej;
- potrafi graficznie przedstawić zebrane dane;
- potrafi napisać i odpowiednio zilustrować esej naukowy na podstawie literatury na temat uzgodniony z opiekunem naukowym;
- potrafi syntetycznie zaprezentować zebrane dane i ich krytyczną analizę w formie prezentacji multimedialnej.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto na ocenę końcową składa się przygotowanie przynajmniej jednego załącznika graficznego (zestawienie zgromadzonych danych) i przynajmniej jednego eseju, oraz ocena pracy na zajęciach i zaangażowanie studenta. Student ma obowiązek przedstawienia krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial podczas wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów, odbywającej się na koniec roku akademickiego (czerwiec), w którym przedmiot jest realizowany.
W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA.
Praktyki zawodowe
nie są wymagane
Literatura
Przykładowa literatura:
Aleksandrowski, P. i Mazur, S. 2017. O nowych rozwiązaniach tektonicznych w „Atlasie geologicznym Polski”. Przegląd geologiczny, 65, 1499-1510.
Belka, Z., Valverde-Vaquero, P., Dörr, W., Ahrendt, H., Wemmer, K., Franke, W. i Schäfer, J. 2002. Accretion of first Gondwana-derived terranes at the margin of Baltica. W: Winchester, J.A. et al. (red.), Paleozoic Amalgamation of Central Europe. Geological Society of London, Special Publication, 201, 19-36.
Berthelsen, A. 1992. From Precambrian to Variscan Europe. W: Blundell, D.J. et al. (red.), A continent revealed: the European geotraverse. Cambridge University Press, New York, 153-164.
Kozłowski, W., Domańska-Siuda, J. i Nawrocki, J. 2014. Geochemistry and petrology of the Upper Silurian greywackes from the Holy Cross Mountains (central Poland): implications for the Caledonian history of the southern part of the Trans-European Suture Zone (TESZ). Geological Quarterly, 58, 311-336.
Matyja, H. i Poprawa, P. (red.) 2006. Ewolucja facjalna, tektoniczna i termiczna pomorskiego segmentu szwu transeuropejskiego oraz obszarów przyległych. Prace PIG, 186, 5-293.
Nawrocki, J., Dunlap, J., Pecskay, Z., Krzemiński, L., Żylińska, A., Fanning, M., Kozłowski, W., Salwa, S., Szczepanik, Z. i Trela, W. 2007. Late Neoproterozoic to Early Palaeozoic palaeogeography pf the Holy Cross Mountains (Central Europe): An integrated approach. Journal of the Geological Society, 164, 405-423.
Żelaźniewicz, A., Aleksandrowski, P., Buła, Z., Karnkowski, P.H., Konon, A., Oszczypko, N., Ślączka, A., Żaba, J. i Żytko, K. 2011. Regionalizacja Geologiczna Polski. Komitet Nauk Geologicznych PAN, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: