Paleogeografia czwartorzędu 1300-OPGQW-GES
Wykład przedstawia geologię regionalną czwartorzędu. Składa się z 2 części obejmujących metodykę badań paleogeograficznych oraz zmiany paleogeograficzne w czwartorzędzie. Poszczególne cykle tematyczne przedstawiają kolejno zasady rekonstrukcji paleogeograficznych, podstawy metodyczne paleogeografii czwartorzędu, zasięgi zlodowaceń i przesunięcia stref klimatycznych w czwartorzędzie, czwartorzędową ewolucję dolin rzecznych i reżimu rzek w różnych strefach klimatycznych, zmiany szaty roślinnej i świata zwierzęcego, cykliczne zmiany poziomu oceanu światowego, metodykę i znaczenie badań osadów głębokomorskich dla globalnych rekonstrukcji paleogeograficznych, jeziora pluwialne i przylodowcowe, zjawiska eoliczne, zależności strefowo-klimatyczne procesów wietrzenia, ruchy geotektoniczne, datowanie rekonstrukcji paleogeograficznych, w tym zmian paleoklimatycznych, rozwój paleogeograficzny Europy Środkowej ze szczególnym uwzględnieniem Polski, czwartorzędową paleogeografię Basenu Morza Bałtyckiego i zlodowaceń górskich w Polsce.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska
K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej
K_U04 - umie analizować plany zagospodarowania przestrzennego i dobierać, z uwzględnieniem geologicznych uwarunkowań, optymalne dla środowiska naturalnego kierunki rozwoju różnych obszarów, identyfikuje zagrożenia środowiskowe wynikające z procesu inwestycyjnego
K_U06 - potrafi zwięźle scharakteryzować warunki geologiczne, geologiczno-złożowe, geologiczno-inżynierskie oraz hydrogeologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i wody podziemne, potrafi wyjaśnić genezę złóż i wód mineralnych Polski w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej
K_U08 - potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu. Egzamin poprawkowy w formie ustnej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Ehlers, J., Gibbard, P.L. 2004. Quaternary Glaciations – Extents and Chronology. Elsevier, Amsterdam.
Lindner L., red. 1992. Czwartorzęd: osady, metody badań, stratygrafia. Wyd. PAE, Warszawa.
Mojski J.E., 2005. Ziemie polskie w czwartorzędzie, zarys morfogenezy. Państwowy Instytut Geologiczny, Warszawa, s. 404.
Dzierżek J. 2009. Paleogeografia wybranych obszarów Polski w czasie ostatniego zlodowacenia. Acta Geogr. Lodz., 95.
Dzierżek J. (red.) 2015. Nizina Mazowiecka i obszary przyległe. 43 stanowiska geologiczne. Wydział Geologii UW. Ss.128 ISBN 978-83-932617-6-5
Palacios D., Hughes P.D., Garcia-Ruiz J.M., Andres N. 2023. European Glacial Landscapes. Elsevier. pp. 548
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: