Dydaktyka fizyki 1101-464
Celem zajęć jest zwrócenie uwagi przyszłych nauczycieli na trudności, jakie fizyka sprawia jako przedmiot na różnych szczeblach nauczania, i na możliwości radzenia sobie z nimi w kontekście najnowszych wyników badań dydaktycznych.
Nicią przewodnią części dotyczącej kontroli wyników nauczania, wybranych metod dydaktycznych i treści są cele nauczania.
Program:
1. Fizyka jako dyscyplina i jako przedmiot nauczania. Metodologia fizyki a metodologia dydaktyki fizyki.
2. Cele nauczania fizyki.
3. Język w nauczaniu fizyki.
4. Trudności poznawcze uczniów. Konstrukcja ciągów dydaktycznych z uwzględnieniem barier pojęciowych.
5. Kontrola i ocena wyników nauczania. Sprawdzanie zrozumienia.
6. Analizy dydaktyczne wybranych działów i zagadnień fizyki. Tendencje integracyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.
7. Modele w fizyce i w nauczaniu fizyki.
8. Metody aktywizujące w nauczaniu fizyki. Nieformalne nauczanie fizyki.
9. Nauczanie fizyki w różnych kontekstach (fizyka w kuchni, w zagadnieniach ekologicznych, fizyka zabawek,...).
Forma zaliczenia:
Zaliczenie ćwiczeń - obecność i aktywność na ćwiczeniach oraz zaliczenie prac domowych. Egzamin składa się z części pisemnej (eseju lub ciągu dydaktycznego do przygotowania w domu) oraz egzaminu ustnego.
Nakład pracy studenta:
Wykład - 30 h, cwiczenia - 30 h, prace domowe - 30 h, cotygodniowe przygotowanie się do zajęc - 15 h, egzaminacyjna praca pisemna - ok. 30 h, przygotowanie się do egz. ustnego -15 h, razem ok. 150 h.
Opis sporządziła Magdalena Staszel, maj 2010.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. Wykazuje się znajomością obowiązującej podstawy programowej z fizyki w gimnazjum i liceum
2. Potrafi dobrac narzędzia kontroli wyników nauczania do przyjętych celów nauczania
3. Rozpoznaje najczęściej występujące trudności poznawcze ucznia i potrafi je zdiagnozowac
4. Analizuje złożonośc języka tekstów przyrodniczych i ich odpowiedniośc dla różnych grup wiekowych
5. Konstruuje ciagi dydaktyczne dla zagadnień trudnych poznawczo
6. Wykorzystuje przykłady wszechobecności fizyki w życiu codziennym
7. Dobiera atrakcyjny kontekst nauczania, by zwiększyc zainteresowanie ucznia
8. Potrafi zastosowac aktywizujące metody nauczania.
Kryteria oceniania
Bieżące przygotowanie do zajęc i aktywnośc - 25% punktów
Obecnośc na zajęciach - 20 % punktów
Prace domowe - 25%
Egzamin - 30%
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
1. J.L.Lewis (red.), Nauczanie Fizyki.
2. B.Niemierko, Diagnostyka edukacyjna
3. J.D.Harron, Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia
4. A.B.Arons, A Guide to Introductory Physucs Teaching (wybrane rozdziały)
5. R.Driver, E.Guesne, A.Tiberghien, Children's Ideas in Science (wybrane rozdziały)
oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych podane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: